Hopp til hovedinnholdet

Klage på reparasjon av PC.

Gutt 15 år
 

Spørsmål

hei. jeg har en bærbar pc på ca 1 år. den har akkurat vert inne på reprasjon fordi kanten rundt sjermen på pc sprakk. det gikk ikke på reklamasjon så je måtte betale 2000kr for det. å fra jeg leverte den inn og til jeg fikk den tilbake gikk det 4 måneder. noe jeg klagde veldig på siden det også var i tentamens tiden og prøvde å få avslag på på prisen på grunn av tiden for de hadde sakt at det skulle ta 2-4 uker. men det fikk jeg ikke. å nå når jeg har fått tilbake pc virker ikke det innebygde web-camera og jeg regner m at det er på grunn av at de har skiftet sjermen rundt det. jeg skal gå tilbake å klage, men vist jeg må sende inn pc vet jeg ikke hvor lang tid det tar å jeg trenger den nå + at jeg har ikke råd til å betale mere på den, da kunne jeg heller kjøpt en helt ny pc. jeg synes det er rett at de skal erstatte feil som oppsto når de hadde ansvaret for produktet. men vist jeg må sende den inn skal ikke de dekke skadene siden det ikke virket etter at jeg fikk det tilbake? hilsen gutt 15.

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei


Når de bytter ut skjermen på PCen din er det selvsagt deres ansvar å sjekke at den nye skjermen fungere som den skal med resten av PCen, inkludert webkameraet. Dette skal de da få rettet opp for deg uten ekstra kostnader, og mener de at reparasjonen vil ta lenger enn én uke har du krav på en låne-PC (se det som står i kursiv under, som er hentet fra Forbrukerrådet). Husk da først å ta vare på viktige dokumenter og filer på en minnepinne/DVD så du får jobbet på låne-PCen.

 

Dersom du velger at selgeren skal reparere, eller at selgeren har krav på å få reparere, har du som hovedregel krav på en lånegjenstand, dersom det tar mer enn en uke å få rettet mangelen. En lånegjenstand må kunne fylle det samme eller tilnærmet det samme formål som gjenstanden som er inne til reparasjon.

Forbrukerrådet har også en egen klageguide på nett du kan bruke dersom butikken ikke vil reparere PCen din uten ekstra kostnader.

Hilsen ung.no

 
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Hvordan klage på varer eller tjenester?

Gutt sinna med mbilen i hånda (colourbox.com)

Har du noen gang kjøpt en vare eller tjeneste som det var noe feil med? Eller kanskje varen ikke kom i det hele tatt? Da har du heldigvis flere steder du kan henvende deg. Hvilken vare eller tjeneste du har kjøpt, avgjør hvor du kan henvende deg.

Aller først er det viktig at du sier ifra til den det gjelder.

Les mer

Hva gjør du når mobilen din er ødelagt?

Sinna jente (colourbox.com)

Har du kjøpt en mobil som blir ødelagt, er det greit å vite hvilke rettigheter du har.

Les mer


Kommentarer fra brukere Kommentarer


Du må fylle inn både navn og tekst for å sende inn skjemaet.

Legg inn en melding!

Obs! Ung.no svarer IKKE på spørsmål i kommentarfeltet. Send inn spørsmål på ung.no/oss

(Kommentaren blir synlig ved redaksjonens godkjenning. HTML-tagger fjernes)

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Forbruker
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om forbruker


Quiz: Hva vet du om sex og samlivsting?

Hva er den seksuelle lavalderen i Norge?