Hopp til hovedinnholdet

Reklamasjon på mobiltelefon

Jente 15 år
 

Spørsmål

Hei jeg lurer på om jeg kan stille dette spørsmålet her, pappaen min skulle levere inn telefonene min som når er 4 måneder, så sa de at jeg måtte betale reparasjonene selv, fordi det vare en liten bulk i telefonene. Så de mente at dette kunne da være årsaken til at den var sånn. Det som er feil med den er at jeg nesten ikke kan høre folk når jeg snakker med noen, det høres ut som jeg har mistet den i do noe som jeg ikke har gjort.

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei


Du lurer på hvem som skal betale for reparasjon av mobiltelefonen din ved en mangel.

 

Spørsmålet blir regulert av forbrukerkjøpsloven. Dersom feilen med mobiltelefonen kan regnes som en mangel etter loven, har du krav på å få levert ny mobiltelefon, eller reparasjon dersom du ønsker det.

 

For at feilen skal regnes som en mangel må det ha foreligget en iboende svakhet ved mobiltelefonen, og feilen må ikke være forårsaket av deg etter levering. Selgeren har plikt til å undersøke feilen å finne årsaken til denne. Selgeren må dokumentere feilbruk fra din side dersom han skal avvise reklamasjonen. Du bør kreve å få se bilder, eller å få en nærmere beskrivelse av hvilken type skade som er funnet og hvordan denne forårsaker den feilen som er oppstått.

 

Er du ikke fornøyd med den fremlagte dokumentasjon kan saken bringes inn for Forbrukerrådet i ditt område.

 

Mer informasjon om Forbrukerrådet finner du på: www.forbrukerportalen.no.

 

For øvrig finner du gode tips om unge og økonomi på Forbrukerombudets facebookside for unge voksne; U-Lurt.



Hilsen Forbrukerombudet i samarbeid med Ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Forbruker
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om forbruker