Hopp til hovedinnholdet

Feil ved produktet

Gutt 19 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg har en iPod av "5th generation (Late 2006)" som har holdt ut lenge. For ikke så lenge siden forsvant lyden gjennom den ene øreproppen. Imidlertid klarer jeg å få lyden delvis tilbake ved å dra pluggen delvis ut. Ofte er det nødvendig at jeg samtidig presser pluggen mot den ene siden av kammeret der pluggen settes. Forståelig nok er det ikke så greit å bruke iPod-en slik til vanlig, og jeg må til syvende og sist nøye meg med lyd i bare den ene øreproppen. Jeg har prøvd å bytte ørepropper/headset, og pluggen settes helt inn som vanlig, men jeg får fremdeles lyd bare på den ene siden. Jeg er derfor overbevist om at det er noe galt med iPod-en. Jeg kjøpte iPod-en i England, og jeg har ikke kvitteringen. Er det et sted jeg kan få den reparert? Jeg har hørt at det ofte er dyrere å få slike ting reparert, enn det er å kjøpe nytt. Om jeg kan få den reparert, hvor er det jeg får gjort det billigst? Hvilke alternativer har jeg? Med vennlig hilsen gutt 19.

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

I Norge er det fem års reklamasjonsrett. Etter det kan du ikke klage på produkter du har kjøpt. I England er det opptil seks års reklamasjonstid. Ønsker du å gå videre med saken kan du klage til butikken hvor du har kjøpt den gjennom Forbruker Europa. At du mangeler kvittering kan bli et problem. Du må vanligvis kunne bevise at du har kjøpt varen i butikken du skal klage til. Det er i hvertfall et krav i Norge. Videre er det ikke sikkert at engelsk rett mener at du kan forvente at iPoden skal vare i seks år, men vil gi/gir en kortere reklamasjonstid for ditt produkt. Den samme vurderingen har man forøvrig i norsk rett også.


Vennlig hilsen

 

 

 

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

(Forbrukertelefonen 03737 - 39 øre/min)

Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Forbruker
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om forbruker