Spørsmål og svar

Hva kan man gjøre hvis man ikke får hjelpen man trenger fra BUP?

Jente, 13

NÅ SYNS JEG BUP BØR FORANDRE SYSTEMET SITT! FORDI DE HJELPER IKKE, ALT DE GJØR ER Å FÅ UNGDOMMER TIL Å IKKE FØLE SEG SETT, HØRT ELLER VERDT! FORDI HVERTFALL MED SPISEFORSTYRRELSER SÅ HJELPER DE BARE DE SOM ER SYKELIG UNDERVEKTIG, MEN OSS SOM ER ENTEN NORMALVEKTIG, OVERVEKTIG ELLER LITT UNDERVEKTIG DRITER DE FULLSTENDIG I! SÅ HVA OM PERSONEN SOM ER SYKELIG UNDERVEKTIG FÅR HJELP, MEN KLARER SEG VELDIG GODT! MENS PERSONEN SOM ER NORMALVEKTIG, OVERVEKTIG ELLER BARE LITT UNDERVEKTIG FÅR IKKE HJELP, FORDI DEN IKKE ER SYK NOK, OG DEN PERSONEN DØR LITT SENERE PGA AT DEN IKKE HADDE NOK KALSIUM. MEN DEN SOM ER SYKELIG UNDERVEKTIG HAR FÅTT GOD HJELP OG LEVER ENDA! Hvorfor kan de ikke bare forstå at man skal hjelpe ALLE uansett hvor syke de er! Fordi fortsetter de med den strategien der, mister vi flere enn det vi hadde gjort hvis de hadde gjort jobben sin og hjulpet alle uansett hvor syke de er!

Svar

Hei,

Det er veldig bra at du tar opp dette. Som du sier er det viktig at alle som har spiseforstyrrelser får hjelpen de trenger. Det kan være lurt å gi en tilbakemelding til BUP om hvordan du opplever tjenesten. Dette kan du gjøre skriftlig, og du kan be om et skriftlig svar.

Hvis du ikke får hjelpen du trenger fra BUP har du rett til å klage. Du har også rett til å klage til statsforvalteren i fylket du bor i, hvis ikke BUP gir deg medhold i klagen din.

Du kan også snakke med ROS (rådgivning om spiseforstyrrelser) om bekymringene du har knyttet til behandlingstilbudet hos BUP. Det er også lurt å snakke med fastlegen din om dette.

Hvis du trenger hjelp til å si fra, til å klage, eller trenger veiledning kan du kontakte pasient- og brukerombudet i ditt fylke.

Med vennlig hilsen

Pasient- og brukerombudet

Besvart: 24.8.2022

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål