Hopp til hovedinnholdet
Zelda © Lina Neidestam, distr. strandcomics.no
Det mener jeg (ung.no)
Det mener jeg (ung.no)

Jeg skammer meg over kroppen min og ønsker å slanke meg.

Jente 15 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg er en 14, snart 15, år gammel jente. Jeg veier 75kg og er 163cm høy. Derfor MÅ jeg gå ned i vekt før det er for sent. Jeg tenker 10-15kg. Når jeg var mindre var jeg tynn og aldri redd for å bli tatt bilder av. Nå så skammer jeg meg over kroppen min og føler meg så ukomfortabel som det går an å bli. Jeg er helt sikker på at det startet når jeg var 9 eller 10år, når foreldrene mine skilte seg. Nå overspiser jeg, snacker, er usunn og klarer ikke å kontrollere meg selv+ liten aktivitet i hverdagen. Jeg går ikke på noe aktivitet og har ingen interesser heller(jeg har prøvd alt, interesserer meg ikke for noe. Derfor har jeg mistet alle vennene mine som jeg egentlig aldri hadde). Jeg vet jeg må trene og kontrollere måltidene mine, men det får jeg ikke til. Derfor lurer jeg på om det finnes noen slankeleirer eller noe hjelp å få, der man kan få hjelp og trening over en lengre periode. Måten jeg føler om kroppen min begynner å gjøre meg deprimert og ødelegge psyken min. Hjelp meg!

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Så fint at du tar kontakt med ung.no. Jeg forstår at du har det tungt og synes det er veldig trist at kroppen din er noe du skammer deg over. For å trives og ha det bra er det viktig å være komfortabel i egen kropp, men det er ikke sikkert at slanking alene vil føre til dette. Derfor kan det være lurt å snakke med noen.

Jeg anbefaler deg å snakke med foreldre dine og be om hjelp til livsstilsendring. Du bør også ha gode veiledere rundt deg som kan følge deg opp når du skal gå ned i vekt. 

Du bør tenke livsstilsendring framfor slanking. Å gå ned i vekt går alltid ut på å øke aktivitetsnivået og å redusere kaloriinntaket. Det handler om å endre på vaner og planlegge kostholdet og aktivitetsnivået. Alle kan i utgangspunktet gjøre det, selv om det kan være vanskelig å endre på dårlige vaner som du har hatt i mange år. Å endre på vaner betyr at det er noe du skal gjøre resten av livet.

Noen ønsker å begynne i det små ved å endre på noen få ting, mens andre går med drastisk til verks. Hvilke usunne vaner har du som du kan endre på? For eksempel er det lurt å kutte ut godteri, brus/sukkerholdige drikker, boller/hvetebakst og annen snacks i ukedagene. Dette bør du spise kun en gang i uka. Mange vil gå ned i vekt bare ved å kutte ut dette fra kostholdet i ukedagene.

Jeg tenker at foreldrene dine bør involveres. Det er de som kjøper inn mat til huset, samt lager middag. Hvis du skal gå ned i vekt bør de som sagt hjelpe og motivere deg til vektnedgang. Hvis dine foreldre ikke er interessert i å hjelpe anbefaler jeg deg å ta kontakt med helsesøster. Helsesøster kan kontakte dine foreldre.

Når det gjelder trening så er det viktig å bevege seg en time om dagen. Dette vil også være bra for psyken!

Eksempelvis kan du gå til skole framfor å ta buss. Gå opp trapper framfor rulletrapp. Alt hjelper! Hvis du synes det er tungt å trene så gå en raskt tur hver dag. Du trenger heller ikke å fortelle andre om hva du holder på med. Å få kommentarer om at dette klarer du ikke er lite motiverende og kan føre til at du mister trua på deg selv. Husk at du klarer det hvis du er motivert og har et sterkt ønske om å endre livsstil. 

Her er en liste med forskjellige råd som kan hjelpe deg:

1. Tren regelmessig fettforbrennende trening. Det vil si trening der du blir svett og sliten, og som gjerne varer i over en time. Det kan være jogging, sykling, svømming, padling, langrenn, rollerblades, fjellturer, aerobic, dansing etc. Start gjerne forsiktig. Det kan være nok med 15 minutter til å begynne med. Deretter øker du både treningslengden, hyppigheten på treningsøktene og intensiteten gradvis.

2. Spis regelmessig 4 - 5 ganger om dagen. Du skal ikke sulte deg! La det være mindre måltider og reduser kaloriinntaket blant annet ved å spise mer grønnsaker enn poteter/ris/pasta, og varier mellom fjærfe, fisk og magert kjøtt. Forsøk å spise mer fisk og fjærfe enn kjøtt, slik at du ikke blir for tung i kroppen når du skal trene senere på dagen. Spis frukt og grønnsaker til mellommåltider.

3. Drikk alltid et glass vann før hovedmåltidene. Det fyller opp magen og gjør at du får en tidligere metthetsfølelse.

4. Reduser saltinnholdet i maten. Unngå ferdigmat, snacks og poseprodukter som ofte inneholder mye salt.

5. Spis mindre sukker og sukkerholdige matvarer, samt annet snop/snacks.

Når man er ung, bør man ikke slanke seg uten kyndig veiledning fra voksne. Det er fint å ta dette opp med helsesøster eller fastlegen din. Helsesøster har høyde- og vektkurven din som du har fulgt siden du var født. Da kan du få informasjon om hva som er normalt og eventuelt trygge råd om hva du kan gjøre om du trenger å gå opp eller ned i vekt, uten at det går utover din helse.

Vi har lagt ved noen artikler, som vi tror kan være fint for deg å titte på.

Lykke til!

 

Vennlig hilsen ernæringsrådgiver og psykologen, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Vær stolt av den kroppen du har!

Smiler

Tenårene er en tid der kroppen forandrer seg mye. I løpet av noen få år skal kroppen utvikles fra et barn til en voksen, og i denne perioden er det normalt å føle på usikkerhet og å sammenligne seg med andre.

Les mer

Få hjelp om du strever med vekten

Baderomsvekt (colourbox.com)

Ikke gå alene med din bekymring for vekten. Få hjelp hos helsesøster eller fastlege.

Les mer

Selvfølelse og kroppspress

Trist jente ser seg i speilet (colourbox.com)

Vi blir fra ung alder utsatt for tydelige og strenge skjønnhetsidealer, og som følge av et sterkt kroppspress kjemper vi for å være perfekte. Dårlig selvfølese blir konsekvensen for mange.

Må det være sånn?

Av Emilie, ungdomsjournalist

Les mer

Selvtillit og selvfølelse

Fornøyd gutt (colourbox.com)

Har du dårlig selvtillit eller selvfølelse? Hva er forskjellen på de to, og hvordan kan du forbedre dem?

Les mer

Øvelser til deg som har et anstrengt forhold til mat, kropp og vekt.

Jente som veier seg selv (www.colourbox.com)

Selvhjelpsøvelser kan være et nyttig arbeidsverktøy for å bli mer kjent med egne tanker og følelser, og bli mer bevisst på spiseforstyrrelsens betydning og mønstre i hverdagen. Øvelsene kan hjelpe deg på veien mot å bli frisk.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse