Hopp til hovedinnholdet

Har jeg drukket for mye vann?

Jente 13 år
 

Spørsmål

Hei, jeg er 13 år og jeg tror jeg drakk ALTFOR mye vann i sted. Jeg har lydt til å gå ned i vekt og har lest mange steder at det å drikke vann hjelper deg med metthetsfølelsen og kan øke forbrenningen. Jeg drakk 1 hel drikkeflaske vann og en hel drikkeflaske grønn te, klokka 13:30-14:00 og 14:15-15:00. Jeg gikk på do klokka 13:45, 14:30, 15:00 og 15:20. Nå er klokka 15:30 og jeg er kvalm, svimmel og har vondt i hodet. Er de symptomene der fordi jeg drakk for mye vann? Eller har jeg bare spist for lite? Jeg har aldri drukket så mye vann på så kost tid før. Jeg bare mærket ikke at jeg ble ''mett''.

Besvart 14.11.2018 13:43
 

Svar
Hei!

Takk for ditt spørsmål til ung.no!

Det er ikke bra å drikke for mye vann på en gang. Vi anbefaler at man drikker ca 1,5 L vann i løpet av hele dagen, mer om man trener hardt. Det høres ut som du har drukket ca 1 L vann på en times tid? Hvis man nettopp har trent hardt og svettet mye, så går det fint å drikke en liter vann på en time. Men hvis man bare er hjemme og tar det med ro, så er det ikke så lurt å drikke så mye på kort tid. Det går nok helt fint, men det kan være derfor du følte deg litt uvel etterpå. Et stort vanninntak på kort tid kan forstyrre elektrolyttene i kroppen, og det kan gjøre at du blir litt svimmel og kvalm. Det går over etter en liten stund. Det er nok ikke farlig, men det er ikke bra at det skjer for ofte. Det at du må så ofte på toalettet, er et klart tegn på at du har drukket for mye på kort tid.

Man kan også bli svimmel, kvalm og få vondt i hodet om man spiser for lite. Spiser du lite mat? Man kan ikke bli mett av vann, men det fyller opp magesekken, så det kan gjøre at man blir mett selv om man spiser litt mindre mat. Å drikke et glass vann før et måltid, kan dermed fylle opp magen litt, slik at man ikke trenger å spise like mye. Men man må ha mat i magen for å bli mett.

Pass på at du får i deg nok næring. Du er 13 år, noe som betyr at kroppen din er i vekst og utvikling. Det er viktig at du får alle næringsstoffene du trenger, hvis ikke vil du ikke utvikle deg riktig.

Om du føler at du har et problem med kropp og vekt, så må du dra og snakke med helsesøster eller fastlegen din om dette. Få hjelp av de til å vurdere om du trenger å gjøre noen endringer i kosthold/trening. Å sulte seg er ikke noen god idé!

Dette skjer med kroppen om man spiser for lite.

Ta godt vare på deg selv!

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Ti gode grunner til å drikke vann

Glass med vann i. (www.colourbox.dk)

Vann er den beste tørstedrikk for både voksne og barn. Vann anbefales som drikke til måltider og mellom måltider. Les mer om vårt vannbehov og fordelene med å drikke vann.

Les mer

Tips til å spise riktig

Venner som spiser sammen (colourbox.com)

Med forskjellige råd i media kan der være vanskelig å vite hva man skal spise for å være sunn. Se her hva Helsedirektoratet anbefaler.

Les mer

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

Har jeg en spiseforstyrrelse?

Jente ved toalett ser på vekt (www.colourbox.com)

Grensen for når et anstrengt forhold til mat og kropp går over i en spiseforstyrrelse er glidende. Lurer du på om du er i ferd med å utvikle en spiseforstyrrelse, kan du få noen svar som er til hjelp i denne artikkelen.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse