Hopp til hovedinnholdet
Følg ung.no på Snapchat
Følg julekalenderen til ung.no på Instagram
Følg julekalenderen til ung.no på Instagram

Hvordan kan jeg trene for å bli større?

Gutt 17 år
 

Spørsmål

Jeg er en 17 år gammel gutt på 188cm ca og føler meg alt for tynn. Jeg har veldig høy forbrenning så det hjelper ikke å spise for å få mer masse. Hvordan kan jeg eventuelt trene for å få blant annet mer masse på bena?

Besvart 07.12.2017 19:24
 

Svar
Hei

Takk for at du sender spørsmål til ung.no.

Du skriver at du har svært høy forbrenning, og jeg skjønner det som at du sliter med å legge på deg, til tross for at du øker matinntaket. Til tross for høy forbrenning, skal det ikke være umulig å legge på seg. Jeg ønsker derfor å gi deg mine beste råd for å gå opp i vekt, kanskje er det noe du ikke har tenkt på der?

  • Bruk smør eller margarin på brød, gjerne et tykt lag
  • Bruk mye pålegg på brødet, helst proteinrike: leverpostei, ost, kjøttpålegg, fiskepålegg, egg. Eller kaloririke: majones, rekesalat, italiensk salat o.l, remulade, peanøttsmør, makrell i tomat
  • Bruk lettmelk eller helmelk som drikke
  • Rør inn 1-2 ss raps-/olivenolje i yoghurt og havregrøt
  • Lag supper og sauser med smør/margarin, matolje eller fløte
  • Ha raps-/olivenolje på salaten
  • Ha raps-/olivenolje i smoothie
  • Bruk fet fisk (laks, makrell, ørret, kveite) i stedet for mager fisk (torsk, sei)
  • Ikke la det gå mer enn 3 timer mellom hvert måltid
  • Spis kveldsmat hver dag
  • Unngå å bruke lettprodukter
  • Nøtter er veldig kaloririke, og kan spises som et mellommåltid eller på slutten av et måltid

Matolje kan tilføres i overraskende mye mat. 1 ss olje inneholder ca 100 kalorier, så her er det mye å hente.

Trening kan også få deg større, men da må du trene styrke (ikke løping). For å få større bein kan du trene styrkeøvelser som knebøy, beinpress, utfall og markløft. Er du medlem på treningsstudio? Jeg vil råde deg til å få ordentlig opplæring i disse øvelsene før du setter i gang på egen hånd. Sykling kan også øke muskelmassen i beina, men da må du passe på å spise nok, og syklingen må være tung, det kan derfor være en fordel å sykle på en spinning- eller ergometersykkel. Du vil nok ikke klare å bli særlig mye større i kroppen av å trene styrkeøvelser uten vekter, selv om det vil øke muskelmassen noe, og være bra for helsa di. For å bli merkbart større, spesielt når du har så høy forbrenning, må du trene med tunge vekter. Du må imidlertid begynne forsiktig og jobbe deg oppover.

Jeg har tro på at du kan legge på deg ved å følge de kostholdsrådene jeg har skrevet opp ovenfor, så prøv det ut! Gjerne i kombinasjon med styrketrening.

Husk at det ikke er viktig å være så stor, så tenk litt gjennom hva du ønsker å oppnå, hva som er realistisk og forsvarlig. Prat gjerne med noen voksne om dette med vekt og kropp hvis du synes det er vanskelig.

Lykke til!

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Vil du gå opp i vekt?

Opp i vekt

Nokon syns dei er veldig tynne, og vil gå opp i vekt. At ein er veldig tynn kan til dømes skuldast gener eller være ein konsekvens av sjukdom. Vektauke kan vere vanskeleg, og krev systematisk jobbing nett som slanking.

Les mer

Det du trenger å vite om styrketrening

trener styrke (www.colourbox.com)

Styrketrening for større muskler, for å gå ned i vekt, for å bedre helsa eller for å bli sterkere? Her får du tipsene!

Les mer

Alt du trenger å vite om næringsstoffer

Alt om næringsstoffer (colourbox.com)

Her får du en oversikt over de mest kjente næringsstoffene, hvilke hovedfunksjoner de har, og hvilke matvarer som er gode kilder for de ulike stoffene.

Les mer

Hva er kalorier og hva brukes det til?

Hva er kalorier? (colourbox.com)

De fleste vet at kalorier finnes i mat og er noe kroppen bruker når man er i bevegelse. Men hva betyr det egentlig?

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Tykk & tynn
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om tykk & tynn