Hopp til hovedinnholdet
Gutt spiller på PC (colourbox.com)
No nudes for ypou - #ikkegreit (ung.no)
No nudes for ypou - #ikkegreit (ung.no)

Jeg har hatt veldig treg og ublansert avføring og fordøying....

Gutt 16 år
 

Spørsmål

Hei. Har hatt veldig treg, og ublanset avføring og fordøying.... Må drikke et mareritt mye vann for for at avføringen skal bli myk og gli lett ut, hvis ikke er den jævlig hard og ja... får sår og sånt... Noe rart som også skjer at jeg går ikke opp i vekt..... jeg spiser mye, men uansett hva, nei. For eksempel når jg spiser middag, så etter noen timer er alt vekten fra maten borte??? Jeg gikk opp i vekt før når jg spiste mye, men ikke nå? Er 163 og veier 53kg hjelp:( Trenger også mye, forskjellige kroppsdeler hver dag.. 1. Chest/biceps 2. Rygg 3.Bein 4. Chest / biceps 5.Skuldre/triceps 6. Rest 7. Rest Noen ide på hva jeg gjør feil?

Besvart 13.01.2018 07:13
 

Svar
Hei, og takk for st du skriver til ung.no!
 

Jeg forstår at det er plagsomt å ha så hard avføring at du får sår. Det er bra du drikker mye vann, men det er viktig at du spiser riktig kost for å holde avføringen myk.

Et grovt og fiberrikt kosthold er viktig. Da får avføringen en myk konsistens som lett tømmes ut. De viktigste fiberkildene er grove kornprodukt, frukt og grønnsaker. Behovet for fiber i kosten er individuelt. For mange er det ikke nok å spise grovt brød fordi antallet skiver de spiser per dag er for lavt. Noen trenger derfor et eget fibermåltid for å oppnå tilstrekkelige mengder. Frokosten er blitt det mest naturlige fibermåltid. I handelen finnes en rekke ulike frokostblandinger som er beregnet til dette formålet.

For å gå opp i vekt må man spise mer enn man forbrenner og da er det lurt å vite litt om hvilke matvarer som gir mye energi. Matvarer med mye fett vil gi mer energi (kalorier), enn matvarer med mye karbohydrater. Gode eksempler er myk margarin, mandler, nøtter, oliven, avokado, olje, majones og majonessalater. Bruk rapsolje i yoghurten, ta en pose nøtter med deg på jobb eller skole.

Gjør dette hele tiden, gjerne hver dag og ikke bare av og til. Hvis du klikker deg inn her, kan du få noen flere tips til hvordan man kan gå opp i vekt på en sunn måte.

Jeg synes at du også bør ta deg en tur til fastlegen din. Dette fordi du sliter med hard mage, blødning og ikke går opp i vekt. Mest sannsynlig er dette ingenting å bekymre seg for, men likevel skal lege kontaktes om man lurer på om noe er galt :-)

Lykke til!

Vennlig hilsen Helsesøster, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Fastlege

Venteværelse hos fastelegen (foto: ung.no)

Fastlegeordningen gir alle innbyggere i Norge rett til å ha en allmennpraktiserende lege som sin faste lege. Frem til du er 16 år skal besøk hos fastlegen være gratis og etter at du er 16 år kan du selv bytte fastlege.

Les mer

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

Dette bør du spise før og etter trening

Lønner det seg å spise før du trener, og hva skal du i så fall spise? Og hvor viktig er det egentlig med drikke under treningen? Få gode tips til hva du bør spise og drikke før, under og etter trening her!

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Tykk & tynn
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om tykk & tynn