Hopp til hovedinnholdet
Gutt spiller på PC (colourbox.com)
No nudes for ypou - #ikkegreit (ung.no)
No nudes for ypou - #ikkegreit (ung.no)

Jeg ønsker å gå ned i vekt, men ingenting skjer!

Jente 16 år
 

Spørsmål

Hei, jeg er 16 år og har lyst til å gå ned i vekt! Jeg er 1,68 m og veier 75 kg. Jeg har mest fett rundt lår og pupper. Jeg vil få av noen kg da det gjør kjempe vont i puppene når jeg løper og aldri finner noen bh'er som passer... Jeg er også ganske usikker på kroppen min og klarer aldri å føle meg bra nok... Jeg rir 4-5 dager i uken + stallarbeid, samitdig klatrer jeg en gang i uka og går til og fra skolen når jeg en gang i uka kun bor 30 min gåavstand unne. Ellers bor jeg 1 t med buss unna. Aktiviteten jeg gjør hjelper ingenting! Ingenting skjer! Må jeg trene mer? Nylig begynt med styrketrening for meg selv også... det er også mulig jeg spiser litt mye «feil mat» tror jeg ikke tåler hvetemel så godt så skal begynne å prøve å holde meg unna det og tenker jeg. Tenker også å prøve uten melk og sukker og! Er det en god plan? Så det jeg alt i alt lurer på er: -Må jeg trene mer? Synes det egentlig er ganske kjedelig så.... -burde jeg prøve og spise mindere mat som er dårlig for meg?

Besvart 16.04.2018 14:38
 

Svar
Hei

Tusen takk for at du sender spørsmål til ung.no.

Så flott at du er så aktiv som du er! Og at du ønsker å spise sunt og ha god helse. Å gå ned i vekt er veldig vanskelig, og om man så klarer det, så er det veldig mange som går opp i vekt igjen etterpå.

Som ungdom er kroppen i utvikling, og man skal være litt forsiktig med å slanke seg. Du har en KMI (kroppsmasseindeks) som er litt over normalområdet, men det trenger ikke bety at du må gå ned mye i vekt. Det vil allikevel være viktig at du er fysisk aktiv og spiser sunt til hverdags.
 
For mange kan det være vanskelige og ubehagelige følelser knyttet til kropp og vekt, spesielt i ungdomsårene. Har du pratet med noen om hvordan du føler det? Ofte kan det hjelpe å snakke med et familiemedlem, en venn eller helsesøster på skolen. Hvis du ikke har snakket med noen om dette, vil jeg råde deg til å gjøre nettopp det.
 
Det er flott at du er i aktivitet på så mange ulike måter. Fysisk aktivitet er viktig for god helse, og det holder forbrenningen oppe. Styrketrening er den aller beste treningen for å endre kroppsfasong, altså miste litt fett og heller få litt muskler. Dessverre er det sånn at det er veldig vanskelig å oppnå vektnedgang kun ved hjelp av trening, det er kostholdet som betyr mest. Du trenger nok ikke trene mer for å gå ned i vekt, du er jo aktiv mange dager i uka, det er nok kostholdet som må endres.
 
Som sagt så bør du snakke med helsepersonell om dette med vekten din før du begynner å eventuelt slanke deg. Og ettersom du ikke har det så greit med ditt eget selvbilde, så kan det være ekstra lurt å prate med noen.
 
Her er våre generelle råd for et sunt kosthold:
  • Spis 3-4 hovedmåltider hver dag, i tillegg til 1-2 mellommåltider. Dette er viktig for god forbrenning, metthetsfølelse og konsentrasjon og energi gjennom hele dagen.
  • Bruk mest mulig grove og fiberrike kornprodukter, både når du spiser brød, knekkebrød og frokostblanding.Spis frukt og grønnsaker som mellommåltid.
  • Velg magre meieri- og kjøttprodukter. Ekstra lettmelk, kesam, cottage cheese, smøreost og lettost. Karbonadedeig, kylling og svin er magre kjøttprodukter. Bruk mest mulig rene kjøttprodukter.
  • Begrens mengden smør, bruk heller margarin og oljer, men pass på mengdene!
  • Ha minst 1/3 av middagstallerkenen med grønnsaker.
  • Drikk vann som tørstedrikk. 
  • Unngå godteri, brus og kaker på hverdager, og begrens inntaket i helgene til en utvalgt mengde som du kan spise med god samvittighet.
  • Bruk noe belgfrukter i matlagingen, dette er bønner, erter og linser.
Skal man ned i vekt må man følge disse rådene, og det er lurt å spise litt mindre porsjoner mat, kutte ut sukker så langt man klarer og bare ha én kosedag i uka. Å kutte ut melk har ingenting for seg, hvis du føler du blir dårlig av hvetemel kan du prøve en periode uten.
 
Lykke til!
 

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Så mye har matpakken å si

Matpakke

Føler du deg ofte trøtt og sliten på skolen? Visste du at årsaken kan være matpakken din? Les mer og få sunne, freshe og kjappe matpakketips her!

Les mer

Enkelt å velge sunnere mat med Nøkkelhullsmerket

Nøkkelhullet (Helsedirektoratet / Mattilsynet)

Se etter nøkkelhullmerket på matvarene du handler. Når du finner merket, vet du at den matvaren er et sunnere alternativ enn andre varianter av matvaren.

Les mer

Dette kan du snakke med helsesøster om

Helsesøster

Helsesøster kan svare på spørsmål om kropp og helse, pubertet, sex- og samliv, problemer med venner eller familie, vanskelige tanker og følelser, livvstilsproblemer og annet.

Les mer

Tren og ha det gøy!

Jente jogger (colourbox.com)

Her finner du råd for hvordan du kan finne glede ved bevegelse og aktivitet, enten du er vant til å trene eller ikke.

Les mer

Når kommer resultatene av treningen?

Jente tøyer ut etter trening (colourbox.com)

Mange lurer på hvor raskt man kan se resultater og oppleve effekt av trening. Det er ikke noe fasitsvar på dette og det avhenger blant annet av gener, hva man trener og kosthold.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Tykk & tynn
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om tykk & tynn