Hopp til hovedinnholdet
Følg ung.no på Snapchat
116111.no
116111.no

Hva er den sunneste måten å slanke meg på?

Jente 16 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg er en 16 år gammel jente som lurte på hva det beste og minst skadelige er for meg som ønsker og bli slankere. Er ikke så fornøyd med kroppen min, og ønsker å bli litt tynnere. For etter å ha trent i årevis med idrett, har jeg ikke oppnådd noe med å verken gå ned i vekt eller bli slankere. Så lurte på om dere har noen tips til hva jeg kan kutte i måltidene og hva som er lurt å spise for å bli tynnere -uten resultat i helseproblemer senere

Besvart 16.04.2018 14:51
 

Svar
Hei

Takk for at du stiller spørsmål til ung.no.

Et sunt kosthold og trening er viktig for god helse. Men er du sikker på at du trenger å gå ned i vekt? Som ungdom er du enten i starten, eller kommet godt i gang, med puberteten. I puberteten forandrer kroppen seg av naturlige årsaker, og for noen kan dette føles uvant og skummelt. Med mindre man har en alvorlig overvekt så fraråder vi slanking i ungdomsårene, dette fordi kroppen trenger å få tilført nok og riktig næring for å vokse og utvikle seg slik den skal. Har du tenkt på at både skjelettet, musklene dine og hjernen utvikler seg mye i den alderen du nå er i?
 
For mange kan det være vanskelige og ubehagelige følelser knyttet til kropp og vekt, spesielt i ungdomsårene. Har du pratet med noen om hvordan du føler det? Ofte kan det hjelpe å snakke med et familiemedlem, en venn eller helsesøster på skolen. Hvis du ikke har snakket med noen om dette, vil jeg råde deg til å gjøre nettopp det, og synes du det er vanskelig å prate med andre om dette, vil jeg råde deg til å lese denne artikkelen først.
 
Hvis det er sånn at du har et behov for å gå ned i vekt, så vil ikke trening kunne gjøre så mye fra eller til. Trening er viktig for god helse, og det gir litt høyere forbrenning, men det gir ikke noe spesielt vekttap, da er det kostholdet som må endres.
 
 Våre beste råd for et sunt kosthold:
  • Spis 3-4 hovedmåltider hver dag, i tillegg til 1-2 mellommåltider. Dette er viktig for god forbrenning, metthetsfølelse og konsentrasjon og energi gjennom hele dagen.
  • Bruk mest mulig grove og fiberrike kornprodukter, både når du spiser brød, knekkebrød og frokostblanding.Spis frukt og grønnsaker som mellommåltid.
  • Velg magre meieri- og kjøttprodukter. Ekstra lettmelk, kesam, cottage cheese, smøreost og lettost. Karbonadedeig, kylling og svin er magre kjøttprodukter. Bruk mest mulig rene kjøttprodukter.
  • Begrens mengden smør, bruk heller margarin og oljer, men pass på mengdene!
  • Ha minst 1/3 av middagstallerkenen med grønnsaker.
  • Drikk vann som tørstedrikk. 
  • Unngå godteri, brus og kaker på hverdager, og begrens inntaket i helgene til en utvalgt mengde som du kan spise med god samvittighet.
  • Bruk noe belgfrukter i matlagingen, dette er bønner, erter og linser.

Det mest effektive er å redusere sukkerinntaket så mye som mulig, spise mindre porsjoner mat og holde seg til én kosedag i uka. Det er også lurt å øke grønnsaksinntaket betraktelig. Rett og slett spise så mye grønnsaker som man klarer. Det metter godt, er sunt og inneholder lite kalorier.

For at vektnedgang ikke skal bli usunt, så må man passe på at man ikke spiser for lite. Man skal altså bare redusere litt på mengden mat, og heller kutte ut ting som godteri/snacks/snop. Man må spise helt vanlig mat og ikke begynne med noen ekstreme dietter der man bare skal spise det ene eller det andre. Man skal heller ikke gå for fort ned i vekt.

Men som sagt, som 16-åring så vil jeg råde deg til å ta en tur innom helsesøster på skolen og snakke med henne om vekten din og hva du bør gjøre. Du må gjerne ta med deg disse tipsene om dere blir enige om at det er et behov hos deg for å redusere vekten noe.

Lykke til!

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Nå er det enkelt å velge sunnere mat

Nøkkelhullet (Helsedirektoratet / Mattilsynet)

Se etter nøkkelhullmerket på matvarene du handler. Når du finner merket, vet du at den matvaren er et sunnere alternativ enn andre varianter av matvaren.

Les mer

Mengden du spiser påvirker vekten din

Hamburger (colurbox.com)

Størrelsen på brusflaska, potetgullposen eller hamburgeren har stor betydning for om du får i deg for mye kalorier eller ikke. Får du for mye kalorier daglig, vil du legge på deg.

Les mer

Dette kan du snakke med helsesøster om

Helsesøster

Helsesøster kan svare på spørsmål om kropp og helse, pubertet, sex- og samliv, problemer med venner eller familie, vanskelige tanker og følelser, livvstilsproblemer og annet.

Les mer

Hvordan få til smarte endringer i kostholdet?

Små endringer i kostholdet kan gi stor effekt (colourbox.com)

Hva og hvordan du spiser er et resultat av vaner du har opparbeidet deg gjennom hele livet. Det kan være vanskelig å endre en vane, men denne metoden kan gjøre det både moro og enkelt!

Les mer

Få hjelp om du strever med vekten

Baderomsvekt (colourbox.com)

Ikke gå alene med din bekymring for vekten. Få hjelp hos helsesøster eller fastlege.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Tykk & tynn
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om tykk & tynn