Hopp til hovedinnholdet

Hvor mye bør en 13-åring trene i uka?

Jente 13 år
 

Spørsmål

Hvor mye bør en 13 åring trene i uka?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmål!

 

For å oppnå gunstige helseeffekter og opprettholde vektkontroll anbefales et MINIMUM av fysisk aktivitet på 60 minutter hver dag for barn og unge. Aktiviteten bør være av moderat - høy intensitet. Ønsket intensitet oppnår du ved f.eks. å spille ulike ballspill, så lenge du deltar aktivt.

 

Hvis du ønsker å bli god i idrett kreves mer trening, og mer spesifikk trening. Hvor mye en 13-åring bør trene avhenger altså av hva målet er, men hvis målet er å forebygge sykdom, fremme helse og opprettholde vektkontroll bør du være fysisk aktiv i minimum 60 minutter hver dag. Finn aktiviteter du liker å holde på med, og ha det morsomt med fysisk aktivitet. 

 

Lykke til videre og god jul:)


Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Hva er utholdenhet og hva er kondisjon?

utholdehnhetstrening (colourbox.com)

Vi bruker ofte ordene utholdenhet og kondisjon om hverandre. Begge deler handler om evnen til å holde på med en aktivitet over tid. Og det kan trenes opp!

Les mer

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Hobby
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om hobby