Hopp til hovedinnholdet

HVa kan jeg gjøre for å spise mindre godteri?

13 år
 

Spørsmål

Hei jeg er gal etter godteri og jeg har 2000 på mat/godteri og jeg er bare13 år plis hjelp meg ved å spare bedre

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Problemet med søtsug er det mange som strever med. For mye sukker i kostholdet kan gi dårlige tenner og mangel på viktige næringsstoffer som sørger for en frisk og sunn kropp. På lengre sikt kan dårlige kostholdsvaner gi overvekt, diabetes og andre livsstilssykdommer. Det er derfor flott at du ønsker å innarbeide sunnere matvaner mens du fortsatt er ung.

For å få bukt med søtsuget er det viktig å spise faste og regelmessige måltid hver dag. Det vil si at man spiser frokost, lunsj, middag og kvelds - og gjerne 1-2 mellommåltider. Maten bør være variert og rik på fiber, grønnsaker, frukt, magre meieriprodukter, belgvekster, magert kjøtt og mye fisk.


Velg mest av disse matvarene:

  • Grove kornprodukter (grovt brød, knekkebrød og frokostblandinger med minst mulig sukker, havregryn)
  • Magre meieriprodukter (for eksempel (ekstra) lett melk, smøreoster, cottage cheese, magre yoghurter med minst mulig sukker, gulost)
  • Magre kjøttprodukter (for eksempel kokt/røkt skinke, hamburgerrygg, kalkunpålegg, kylling som pålegg og middag, roastbeef, renskåret kjøtt)
  • Fisk og fiskeprodukter som middag eller pålegg (makrell i tomat, tunfisk, crabsticks, etc)
  • 2 frukt og 3 grønnsaker hver dag. Grønnsaker kan brukes både til middag og rå som mellommåltider.
  • Vegetabilske produkter slik som oljer, myke margariner, majones, majonessalater, majonesbaserte dressinger i stedet for hardt smør.
  • Linser, bønner og erter.


Godteri og snacks bør man begrense til en dag i uken. Men det er lov å kose seg og unne seg noe godt når man har lyst til det. Det finnes mange sunne snacks og magrere alternativ enn de klassiske dessertene.

For eksempel (jeg vet at noen av disse inneholder frukt/grønnsaker):

  • Cottage cheese med litt lett syltetøy
  • En kopp te og grov kavring med mager prim
  • Fruktsalat: Kutt opp forskjellig frukt du liker. Det er godt i seg selv, men smaker også godt med litt vaniljekesam.
  • Eplebiter med kaneldryss er en veldig smakfull snack når søtbehovet melder seg.
  • Kutt opp de grønnsakene du liker best og knask i vei. Man kan også lage en dipp av mager kesam til.


Det er bra å spise mat med fiber. Fiber metter og varer lenge. Havregryn, mysli, grovt brød og grønnsaker er eksempler på gode kilder til fiber. Prøv å inkludere matvarer med fiber til hvert måltid. For eksempel: havregrøt til frokost, salat og grovbrød til lunsj, mye grønnsaker til middag...osv.
Prøv også å ha med deg noe når du er på skolen/på farten som knekkebrød eller yoghurt når du er på skolen. Frukt og grønnsaker er jo også gode alternativer å ha med seg som rå gulrøtter, en bit kålrot eller nepe, et eple eller en appelsin. Det kan du knaske på mellom måltidene når du behøver noe å tygge på og som metter litt i magen. Dette kan hjelpe deg til å "holde ut" til neste måltid.

 

Lykke til!

Hilsen ungdomsredaksjonen, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om #Ikkegreit
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om #ikkegreit