Hopp til hovedinnholdet

Søvn

Annet 14 år
 

Spørsmål

Hei, jeg har et lite problem, jeg ikke klarer å fikse. Vel det startet helt siden forige sommer. Så da jeg var ca. 12 år startet jeg å sove veldig tilig som ca klokka 9 til 10. Etter hvert så gjorde jeg noen untak, også ble det en vane. Disse untakene ble bare værre og værre. Når jeg ble 13 år så begynte jeg å legge meg ca. 11-12 så gjorde jeg en av disse untakene for en god stund. Og det var uken før sommerferien i 2016. Jeg sa til meg selv "skolen er snart ferdig alle prøvene er over, det kommer ikke til å skade". Da begynte jeg å legge meg klokka 3 om natta. Akuratt nå så har jeg et problem. Jeg får ikke motivasjon til å sove. Jeg har lyst men alltid så tenker jeg før jeg legger meg "Det er bort kastet tid" eller "Det skader ikke å gjøre det en gang til" disse tingene gjør sånn at jeg legger meg sent. Og jeg vokser ikke så mye lenger på grunn av dette, jeg har lyst til å bli høy. Jeg vokste og vokste men det gjør jeg så vidt nå. Så hvordan sover man? Jeg har ingen motivasjon..

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei på deg.

Takk for spørsmål.

Du forteller at du legger deg altfor sent om natta og at du ikke får sove. Nå er du bekymret for om dette kan gå utover veksten din. Jeg tror ikke det har noe å si for veksten din, men det er usunt å sove for lite over tid.

De fleste opplever perioder i livet med søvnproblemer.  Både hverdagsproblemer og andre plager kan gi søvnproblemer.  Søvnrutiner eller søvnhygiene handler om hva du kan gjøre før du legger deg, og hvordan det bør være der du sover. 

Det er viktig å slappe av før sengetid og roe ned med et lite kveldsrituale som forteller kroppen at den snart skal sove.  En liten kveldstur, et varmt bad og rolig musikk er fint.  Du bør verken være mett eller sulten når du skal sove.  Et lite kveldsmåltid noen timer før leggetid er fint.  Urteteer og varm melk kan virke beroligende.

Soverommet skal være luftig, og temperaturen bør være mellom 14 og 18 grader.  Husk at du tilbringer en tredjedel av livet ditt i sengen, så sørg for at du har en komfortabel seng med mykt og godt sengetøy.  Er det nattestøy der du sover, kan du bruke ørepropper i ørene, og er det for lyst, er det fint med en sovemaske over øynene.  Lav og rolig musikk eller naturlyder fra havdønninger eller regn, er søvndyssende og kan hjelpe deg å sovne.

Erfaring viser at for den som har søvnproblemer er det best å legge seg og stå opp til samme tid hver dag, også i helgene.

Ikke sov om ettermiddagen.  De fleste opplever at det blir mer problematisk å sovne om kvelden hvis de sover mer enn 15 minutter om dagen.  Unngå også sterk fysisk aktivitet de siste tre timene før du skal sove.  Alkohol, kaffe, te og drikker med mye sukker forstyrrer søvnen.  Det samme gjør aktiviteter du vet stresser deg og store måltider.

Du bør ikke ha for sterk nattlampe, og unngå å sette vekkeklokken slik at du kan se hvor mye klokken er i løpet av natten.  Det vil bare stresse deg.

Ikke tenk på konsekvensene av å ikke få sove.  Det verste du kan gjøre er å fokusere på at neste dag blir ødelagt hvis du ikke sover - eller tenke på hvor få timer det er igjen til du må stå opp.  Vær likegyldig til dette.  Si til deg selv at dersom du sover dårlig i natt, blir du i alle fall trøtt i morgen kveld og får sove godt da.  Det er ingen krise om du sover dårlig en natt eller to.

Psykolog Atle Dyregrov sier:
"For å etablere en god søvnhygiene, er det fornuftig at du ikke blir liggende for lenge våken i sengen.  Når alt er prøvd, skal du gå ut av sengen og gjøre noe som gir deg en konstruktiv avveksling fra å bli liggende og streve for å få sove.  Tenn bare et svakt lys.  Sett deg i en behagelig stol, les et avsnitt i en bok du kjenner og liker.  Eller gjør noe annet som kan virke beroligende på deg.  Drikk litt varm melk og kryp til køys igjen."

Her er enkle avspenningsteknikker fra helsenytt som kan være til god hjelp:
1. Sitt eller ligg rolig i en behagelig posisjon (ingen kryssede armer eller ben).
2. Lukk øynene eller fest blikket på et punkt foran eller over deg.
3. Pust dypt gjennom nesen.  Tell til 7-8 i et rolig tempo og pust rolig ut gjennom munnen.  Samtidig sier du "rolig" til deg selv eller et annet ord du velger.  Gjenta 4 -5 ganger, pust så vanlig og legg merke til hvor godt det er å slappe av på denne måten.
4. For å øke avslapningen tenker du deg at du går ned en trapp på tjue trinn til en deilig sandstrand.  Tenk på hva du ser og opplever for hvert trinn du går ned; det vakre synet, vinden, solskinnet, luktene, lydene... Gjenta ordene "rolig og avslappet" for hvert trinn.  Når du er kommet ned, kan du fortsette til et sted du føler det er behagelig å være; gå ned til havet, til et fjellvann, til en skog eller til din barndoms favorittplass.  Bli der en liten stund - og gå trappetrinnene gradvis opp igjen.

Du kan også få kjøpt kassetter med avslappingsinstruksjoner på for eksempel helsekostforretninger eller steder med alternativ medisin.  For flere tips om hvordan du kan komme over søvnproblemet ditt, kan du lese boken til Atle Dyregrov: "Den lille søvnboken - Håndbok for folk som vil sove bedre", Fagbokforlaget 2001.

Dersom ingen av rådene hjelper kan du ta turen innom fastlegen din eller nærmeste helsestasjon for ungdom.

Jeg håper dette var til hjelp.

Hilsen Helsesøster, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Søvn er viktig!

Trøtt jente (colourbox.com)

Mye trøtt og sliten? Irritabel og ukonsentrert også kanskje? Du er ikke alene om det. Som regel skyldes det rett og slett for lite søvn. Husk å skru av alle skjermer en time før du legger deg.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om #Ikkegreit
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om #ikkegreit