Hopp til hovedinnholdet

Hvirdan blir jeg bedre i fotball?

Jente 13 år
 

Spørsmål

Hei hvordan kan jeg bli bedre i fotball

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

For å bli en god fotballspiller kreves trening av flere faktorer, som ballteknikk, koordinasjon, utholdenhet, hurtighet, styrke og spilleforståelse. Du kan lese om anbefalt hurtighets- og styrketrening for fotballspillere ved å klikke her (last ned artikkelen). For å trene ballteknikk kan du blant annet gjennomføre disse øvelsene jevnlig.

Jeg vil anbefale deg å snakke med fotballtreneren om egentreningen din, og få personlig treningsveiledning som kan hjelpe deg å nå målene dine. Spill mye fotball, og tren utholdenhet, hurtighet og styrke i tillegg.

Litt om skudd og langpasninger. Flere faktorer er avgjørende for hvor hardt du kan utføre et skudd i fotball. Skuddteknikk (tilslag, treffpunkt, sentralbevegelse, standfot), muskelstyrke og eksplosivitet er svært viktig. Så litt mer utdyping av teknikkmomentene:

- Standfot: Hvis du er høyrebent (skyter med høyre) er venstre fot standfot. Standfoten settes bestemt ned i bakken ved siden av ballen og bidrar til å overføre kraften fra løpefarten du har opparbeidet til kraften du påfører ballen.

- Sentralbevegelse: En bevegelse som starter ved aktivering av kroppens store muskelgrupper og videreføres til kroppens mer perifere (ytre) muskler. Ved skudd i fotball er sentralbevegelse et viktig teknisk moment. Når du setter standfoten ved siden av ballen stopper den horisontale hastigheten du har opparbeidet gjennom løpsfasen. Målet er så å overføre kraften du har opparbeidet i løpsfasen til å skape en rotasjon ved hjelp av musklene i hofte, sete, lår, mage og rygg, og deretter videreføre denne kraften utover til de aktuelle musklene for selve sparket. Selve bevegelsen for skudd i fotball starter dermed i de sentrale og store muskelgruppene som ligger sentralt i kroppen (sete, hofte, lår, mage, rygg), videreføres utover i kroppen og avsluttes gjennom en snert i musklene rundt kne og ankelledd.

- Treffpunkt: Du kan se en video som viser treffpunkt her (treffpunkt midt på ballen, med strak vrist)

- Tilslag: Fullfør sparket "gjennom" ballen, altså fullfør bevegelsen selv etter du har sparket ballen.

Styrke og eksplosivitet kan du trene gjennom ulike styrkeøvelser, men teknikken beskrevet over er i utgangspunktet viktigere, og jeg vil anbefale deg å fokusere mest på teknikk nå i starten. Styrkeøvelser som er mest mulig like et spark vil være bra. Muskler som bør trenes er hofteleddsbøyere, knestrekkere og ankelstrekkere. Du kan se video av ulike øvelser her.

Se i artiklene vist til under svaret for flere treningstips. Husk at både hurtighet, styrke, utholdenhet, koordinasjon/ballteknikk og spilleforståelse er viktige faktorer.

Lykke til videre, og husk fokus på teknikk i første omgang:)

 




Hilsen ungdomsredaksjonen, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om #Ikkegreit
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om #ikkegreit