Hopp til hovedinnholdet

Lurer på hvordan bli kvitt hat mot andre og hvordan glemme ting han har gjort før.

Gutt 17 år
 

Spørsmål

Jeg bare lurer på om det finnes noen måte jeg kan bli kvitt det hatet som jeg har mot andre mennesker. Jeg klarer ikke å kjenne annet enn hat mot andre mennesker. Jeg klarer heller ikke å tilgi meg selv for dem feilene jeg har gjort på grunn av dårlig selvtillit i fortiden. Jeg bare lurer på om det finnes noen metode for å bli kvitt hatet jeg har mot andre mennesker, og om det er noen måte som jeg kan glemme dem dumme valgene jeg har gjort i fortiden.

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Du kan dessverre ikke glemme ting du har gjort før, men du kan lære deg å forholde deg til fortiden din på en bedre måte enn det du gjør i dag. Når det gjelder det hatet du beskriver du har mot andre så tenker jeg at det kan ha sammenheng med det du skriver om her i forhold til lav selvtillit. Ofte kan det bli slik at dersom man har mange negative tanker om en selv så kan det gjøre det slik at man også får negative tanker om andre. Kanskje man blir litt sjalu andre og får tanker om at alle andre er bedre eller penere enn en selv. Da kan et slikt hat oppstå. Løsningen for å klare å tenke bedre om andre blir derfor å begynne med å lære seg å tenke bedre om seg selv. Jeg skal derfor fortelle deg litt om hvordan du kan jobbe med å styrke din selvfølelse. 

Det vil helt sikkert hjelpe slik at du får bedre selvfølelse og selvtillit hvis du jobber med å ha en mer positiv monolog med deg selv og erstatter de negative tankene dine med positive tankemønster. Den enkleste måten å jobbe med dette på, er å snakke positivt til deg selv og støtte og oppmuntre deg selv aktivt og regelmessig daglig.

Du kan begynne idag ved å si til seg selv om og om igjen mange ganger for dag noen av følgende setninger: "jeg ser bra ut", "jeg er fin som jeg er", "det kommer til å gå bra", "det går bra å leve med et utseende som ikke er perfekt", "det er ikke så nøye", "det går over", "jeg er bra nok som jeg er", " jeg gjør så godt jeg kan, så får det gå som det går" og flere andre setninger som passer for deg.

Det kan være til god hjelp at du jobber med å finne fram til noen slike enkle, oppmuntrende setninger og skriver dem ned på lapper som du henger opp f.eks. på speilet på badet og andre steder du ser ofte. Still deg opp foran speilet og si disse setningene til deg selv. Det virker litt uvant til å begynne med, men det virker helt sikkert positivt etter hvert. Husk at øvelse gjør mester, og du trenger MYE og OFTE trening på dette.

Det er fullt mulig for deg å styre hva du bruker tid til og tenke på. Du kan aktivt oppsøke andre tanker som er mer positive for deg når de negative tankene kommer over deg. La de negative tankene komme, men ta dem på fersk gjerning og iverksett tankestopptiltak umiddelbart! Tankestopp gjør du ved å aktivt fokusere på noe annet. Enten ved å mentalt oppsøke andre tanker eller ved og bruke hjelpemidler som TV, internett, musikk, andre omkring deg eller utføre en aktivitet som krever all din oppmerksomhet.

Jeg foreslår at du lager en skriftlig plan for hvordan du kan avlede tankene dine. Hva slags aktiviteter kan du holde på med som du vanligvis liker og som krever fokus og oppmerksomhet? Hva slags musikk gjør deg i godt humør (og som IKKE minner deg om noe negativt)? Legg inn den type musikk på spilleren din og ha den klar til tankestoppbruk. Kanskje det hjelper med noen dansetrinn i tillegg? Finn fram DVDer med yndlingsfilm eller program som du liker. Gå inn på internett og chat med noen eller engasjer deg i samtalen til de som er omkring deg.

Tankestoppteknikker er ikke helt lett og virker uvant i begynnelsen, men det er helt sikker at dette virker positivt og kan endre tankemønsteret ditt. For å få det til og virke er det nødvendig at du prøver hardt og lenge på og lære deg teknikken og virkelig er villig til og øve og øve og øve slik at du kan gjennomføre jobben effektivt og konsekvent hver gang negative tanker dukker opp.

I tillegg til å jobbe aktivt med tankemønsteret ditt, tror jeg også at du kan ha nytte av å jobbe med å øke selvtilliten din. Jeg har følgende tips når det gjelder bedring av selvtillit: Finn deg en liten notisbok og skriv ned ti positive egenskaper ved deg selv på første side. På neste side skriver du ned tre egenskaper ved deg selv som du ønsker å bruke tid på å lære å endre på en systematisk og målrettet måte.

Skriv ned både det langsiktige hovedmålet og de kortsiktige delmålene som du ønsker å oppnå for hver av de tre egenskapene du ønsker å endre på ved deg selv. Lag deg også en tidsplan for hvert enkelt delmål. Delmålene skal være konkrete aktiviteter som kan symbolisere at du er i ferd med å overvinne bestemte egenskaper som du opplever deg hemmet av.

Notisboken tar du med over alt. Der skriver du ned alle mulige seire og positive opplevelser som du kan dvele ved og gjenoppleve inni deg hver gang du kjenner tendensen til selvnedvurderende tankeaktivitet. Skriv f.eks ned i boken din hva du tenkte og følte forrige gang du fikk en bra karakter på skolen, forrige gang du var stolt, glad, takknemlig osv. Let etter alle små ting som er positive i livet ditt. Det er viktig å fokusere og bruke tid og oppmerksomhet på selv små bagateller så lenge disse er positive.

Dette var kort og generelt om en måte du kan oppdra deg selv til å se oftere på det du får til og det du liker ved deg selv. Det er slik du får selvtillit (når du ser seg selv gjøre bra ting). Og når selvtilliten stråler ut av øynene, reflekteres den tilbake fra andre i form av vennlig anerkjennelse. Det heter å havne i positive sirkler.

Når du føler seg anerkjent og likt av både deg selv og andre, blir du mer frimodig og aktiv og raus overfor andre, og du trekker sine egne pigger inn. Mange prøver å beskytte seg selv mot avvisning ved å møte verden med alle piggene ute, eller ved å gjemme seg bort. Gjemmer du deg bort, så mister du den positive oppmerksomheten du kunne fått fra omgivelsene dine samtidig som du blir sittende alene med dine negative tanker og feiltolke hva andre sier og overfokusere på alt mulig som kan gå galt og som kan vekke negative reaksjoner hos andre og føre til mer avvisning. Med slike negative tanker og forventninger til livet, blir du lett isolert fra andre. Da er selvklandringen og selvnedvurderingen ikke langt unna. Og det virker nedpsykende og motiverende til å gjøre deg enda mer usynlig eller enda mer piggete og usårbar. Det heter å havne i en ond sirkel.

Jeg håper du kan få nytte av disse generelle refleksjonene mine om utvikling av selvtillit. Hvis du ønsker hjelp til å bli kvitt de negative tankene du sliter med, kan du ta kontakt med helsesøster eller fastlegen din for å få hjelp. De kan helt sikkert hjelpe deg med det du sliter med. For at du skal få best mulig hjelp er det viktig at du er ærlig og sier hva du tenker, føler og hvordan du har det til de som skal hjelpe deg. Hvem som er fastlegen din får du vite på telefonnr. 81059500 eller ved å gå inn på www.helfo.no. 

Jeg legger ved noen artikler som jeg tror du kan ha god nytte av å kikke litt på. 

Med vennlig hilsen psykologen

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Selvtillit og selvfølelse

Fornøyd gutt (colourbox.com)

Har du dårlig selvtillit eller selvfølelse? Hva er forskjellen på de to, og hvordan kan du få god selvfølelse og passe god selvtillit?

Les mer

Om selvfølelse og hva du kan gjøre for å bedre den

Gutt i en eng (colourbox.com)

Selvbildet og selvfølelsen påvirkes av mange forskjellige forhold. Når du vet mer om hva som påvirker selvfølelsen din, kan du også jobbe med å gjøre den bedre.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om #Ikkegreit
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om #ikkegreit