Hopp til hovedinnholdet

Er jeg overvektig?

Jente 13 år
 

Spørsmål

Jeg sliter utrolig mye. Men gidder ikke nevne at, hovedpoenget er vel kropp! Jeg er 13 år, veier 57 kg og er 1.65! Er det veldig overvektig? Jeg vil så gjerne ha spiseforstyrrelse! Jeg vil bli like tynn som venninnene mine! De er så tynne! Jeg føler meg feit hele tiden, og er skikkelig utenfor og det eneste jeg tenker på "Er jeg tykk? Svar: Ja!" Jeg går i speiler og dører hvor jeg kan se meg for å se om jeg er tykk! Jeg hater å leve spm en trykking! Jeg lurer bere på hvordan enn får spiseforstyrrelse og hva jeg kan gjøre for å bli like fin og tynn som vennene mine! Mamma sier jeg er heilt normal men må passe på å ikke mellom spise!

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Du er ei normalvektig jente og bør ikke gå ned i vekt!

Det er ikke en bestemt vekt som er normalt for en med din høyde. Det normale er forskjellig fra person til person. Du bør derfor sammenligne deg med venninnene dine. Vi er alle født med vår spesielle kroppsbygning, som igjen er bestemt av arv fra egen familie. 

Mange regner ut sin BMI (body mass index) og ut i fra hvilket tall man får ser om man er overvektig eller undervektig. BMI er kun et generelt måleinstrument og er ikke et fasitsvar. Noen er svært tynne og har alltid vært det uten at det er noe galt, mens andre har en mer kraftig benbygning og mer muskler som gjør at man får høyere BMI uten at man er overvektig. Det er derfor viktig å ikke se på disse måleinstrumentene som fasitsvar på om du er innenfor normalen.

Noen har ønsker om å være tynnere og forsøker slankekurer. Det kan være helseskadelig for deg. Spis 4-5 måltider om dagen med sunn og variert kost, og vær i aktivitet flere dager i uken. Fysisk aktivitet er også viktig for helsen. Det er viktig at kroppen får næring som er i samsvar med hvor aktiv du er. Jo mer du trener jo mer må du spise. Når man er i puberteten er det ekstra viktig at man ikke mister for mye vekt. Kroppen skal vokse og utvikle seg og alt dette trenger man energi for å gjøre.

Du er i vekst og da trenger kroppen din næring. Det er viktigere at du får i deg de næringstoffene du trenger slik at du har energi til både trening, fritid og skole. Kutt heller ut søtsaker, sukkerholdige drikker, kaker og hvetebakst. Spis grov brød, knekkebrød, frukt og grønnsaker. Hvis man ikke spiser er det lettere å sprekke og spise mye når en først spiser. Det er derfor viktig å spise jevnt og trutt. Da holder en også blodsukkret jevnt, noe som er bra.

 

Lykke til!

Vennlig hilsen helsesøster



 
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

Hva er utholdenhet og hva er kondisjon?

utholdehnhetstrening (colourbox.com)

Vi bruker ofte ordene utholdenhet og kondisjon om hverandre. Begge deler handler om evnen til å holde på med en aktivitet over tid. Og det kan trenes opp!

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om #Ikkegreit
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om #ikkegreit