Hopp til hovedinnholdet

Jeg er redd for terror-hva kan jeg gjøre for å ikke være redd?

Jente 13 år
 

Spørsmål

Hei! Det har skjedd så masse terror osv i det siste og jeg er så redd for å dra på konserter og sånt nå, fordi at det er der det pleier å skje. Og jeg ble enna reddere når han jvla mannen skjøt alle de menneskene i las Vegas elr no. Og hva bør jeg gjøre for å ikke være redd?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei jente 13 år

Takk for at du skriver til oss i Ung.no.

Det er mange som strever med de samme bekymringene som du har, spesielt etter all den terroren vi leser om i avisene og hører om på nyhtene. 

De som utfører terror, gjør dette nettopp for å skremme ved å skape redsel, vaktsomhet og bekymring. Man vet ikke helt når terror kan skje, og den uforutsigbarheten gjør at man kan kjenne seg utrygg. Samtidig må vi forsøke å leve som vanlig, å ikke la bekymringene ta overhånd. Terrorhandlinger skjer veldig sjelden, og mange bruker mye energi på å bekymre seg for ting og hendelser som vi aldri vil ha helt kontroll på. 

Det finnes flere tips til hva som kan gjøre at man blir mindre redd og bekymret, og det gjelder å finne hva som kan fungerer for akkurat deg. Det som kan hjelpe er å holde seg i aktivitet og forsøke å leve som vanlig. Kanskje ikke så enkelt som det høres ut hvis man er veldig bekymret, men det hjelper ofte å gjøre noe og leve som man pleier. Finn gjerne aktiviteter som du liker og som du kan gjøre sammen med andre når bekymringene kommer. 

Noen synes også det kan hjelpe med avslappingsteknikker eller teknikker for å begrense bekymringer og tanker. Les gjerne mer om dette i artiklene jeg har lagt ved under. 

Hvis du uroer deg mye og det påvirker hverdagen din, håper jeg du kan vurdere å snakke med noen om hvordan du har det. Å dele bekymringer og tanker gjør ofte at de blir mindre, det kan være godt å snakke med noen og få litt støtte fra noen som kan forstå. Kanskje er det en i familien du har tillit til å kan dele det med. Du kan også snakke med lærer, rådgiver eller helsesøster på skolen. 

Jeg vil anbefale deg å lese artiklene under svaret mitt som gir gode råd og tips om hva du selv kan gjøre for å få det bedre når du er bekymret.

Jeg håper dette svaret var til hjelp for deg, ta godt vare på deg selv og lykke til videre! 

Med vennlig hilsen helsesøster Ung.no.



 
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Katastrofer i nyhetsbildet

Minnemarkering etter terror (colourbox.com)

Når en alvorlig hendelse skjer, vil det i dagene etter hendelsen være disse nyhetene som får størst oppmerksomhet i mediene. Det er ofte sterke bilder og beskrivelser som blir presentert.

Les mer

Lær å takle vanskelige situasjoner og vonde følelser

Du kan lære deg metoder for å takle vanskelige situasjoner. Om du lærer deg å ta bedre styring over tankene dine, kan du få kontroll over hva du skal gjøre når følelsene er sterke eller vonde.

Les mer

Dette kan du snakke med en helsesykepleier om

Helsesykepleier

Helsesykepleiere kan svare på spørsmål om kropp og helse, pubertet, sex- og samliv, problemer med venner eller familie, vanskelige tanker og følelser, bekymringer, livvstilsproblemer og annet.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om #Ikkegreit
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om #ikkegreit