Hopp til hovedinnholdet

Takler ikke alt på en gang, vil ikke få hjelp - vil bare glemme alt :(

Jente 16 år
 

Spørsmål

Hei, jeg Har 2 jobber, prøver mitt beste med å bli ferdig med skolen (VGs) å spare opp penger, jeg sliter med bulimi, ptsd, depresjon, søvnproblemer, selvmordstanker (daglig) og selvskader. Har gått på 5 forskjellige skoler, flytta sykt mange ganger, Søskenen min tok selvmord, morfar døde, har ikke sett slekta mi på flere år, føler meg ensom, Er masse krangling hjemme hele tiden, faren min vil ikke se meg eller snakke til meg engang og moren min hater meg og jeg hater henne. Uansett hva jeg gjør er det aldri bra nok, jeg hater livet mitt, føler meg stressa og overvelmet med alt som skjer hele tiden. Vet ikke hvem jeg er lenger, føler meg bare rar, er blitt som en fremmed for meg selv...hvordan skal jeg takle så mye på en gang? (Værså snill å gi meg et annet svar enn at jeg bør snakke med noen, det er ingen som skjønner hvordan det er å leve med alt dette uansett, så føler bare ikke for det, vil bare glemme alt som har skjedd å late som ingenting..:/

Besvart 19.01.2019 18:39
 

Svar
Hei, jente på 16 år

Takk for spørsmålet ditt. Jeg forstår at det er veldig mye som skjer på en gang og at dette er tungt. Du forteller om mange vanskelige og triste ting du har opplevd og fortsatt opplever - samtidig som du har flere diagnoser som kan gi utfordringer i hverdagen. Du skriver også at du ikke ønsker å snakke med noen og at jeg ikke skal råde deg til det. Jeg tenker at jeg må det likevel fordi jeg tenker at det du skriver om at du ønsker å "glemme alt som har skjedd og late som ingenting" dessverre ikke er mulig, men mange ganger så er det lettere å legge bak seg vanskelige opplevelser dersom man får gått gjennom dem og sortert dem på en OK måte. Men dersom du ikke vil så kan jeg selvsagt ikke tvinge deg. Men spør deg selv om du har noe å tape på dette og om du eventuelt kan få det bedre ved å forsøke likevel om det ikke frister. Det finnes god hjelp for alle diagnosene du forteller at du har - og dersom man får hjelp med et problem vil dette gjerne "dryppe" over på de andre også slik at de andre problemene blir lettere å takle. Så det er mitt første råd selv om du ikke ønsket deg det. 

Når det er sagt så skal jeg komme med litt andre råd også. Jeg synes det ser ut som du har mange ressurser og virkelig står på til tross for dine utfordringer og alt du har opplevd! Du står på både med jobbing, skole og oppsparing av penger. Dette er superflott - men et råd kan også være å lytte etter kroppen og hva du trenger som også er bare for din egen skyld - som ikke er et krav/jag for å oppnå noe (bli ferdig med vgs, spare penger osv). Kanskje trenger du noe annet i hverdagen også som gir deg mer energi på sikt. Dette kan være å ta opp en gammel hobby eller det kan være å være med noen du er glad i/trives med eller det kan være å trene. Her er vi mennesker veldig forskjellige. Noen liker å trene, bake, strikke, synge, spille spill, spille fotball, gå tur, være kreativ, male, gå på kino ++. Det er ikke så viktig hva man gjør så lenge man får et avbrekk fra den vanlige hverdagen. Du sier at du føler deg som en fremmed fra deg selv og ved å utforske noen ting du kan gjøre som er bare for deg selv kan du kanskje komme nærmere å finne tilbake til "deg selv".

Jeg legger merke til at du nevner bulimi som en lidelse du har. Da kan måltider og tanker rundt kropp/vekt/mat være vanskelig. Samtidig så er det svært viktig å få i seg faste måltider i vanskelige perioder. Det å få i seg fem faste måltider (inkludert mellommåltider) vil for mange beskytte for å utsette seg for sulteperioder og/eller oppkast i forbindelse med spiseforstyrrelsen. Det er også viktig med faste måltider for å ha et jevnt blodsukker gjennom dagen. Dette kan høres ut som bagateller - men viktigheten av slike "basic" ting blir enda viktigere i vanskelige perioder av livet. 

Jeg ønsker igjen å oppfordre deg til å søke hjelp selv om du ikke tenker at det nytter. Om du ikke vil i samtaleterapi så kan det være svært lurt å i alle fall få hjelp til å takle søvnvansker og å få et bedre søvnmønster. Ingen mennesker fungerer godt med dårlig søvn over tid. Det å få dette på plass kan hjelpe på andre tilstander. Du kan få hjelp til dette hos din fastlege

Ønsker deg masse lykke til og håper du får det bedre. 

 

Med vennlig hilsen psykologen 

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Selvmordstanker

Har du selvmordstanker er det viktig at du snakker om problemene dine med noen av dine nærmeste! Du trenger ikke å ha det vondt. Selv om alt føles svart finnes det løsninger på mer enn du tror. Har du ingen å prate med, må du ikke være redd for å oppsøke profesjonell hjelp.

Les mer

Selvskading - sett ord på det

Trist jente (colourbox.com)

Det kan være vanskelig å forstå hvorfor noen vil påføre seg selv kutt og sår. Selvskading er et emne som kan være vanskelig å snakke om, men åpenhet er ofte det beste.

Les mer

Spiseforstyrrelser og følelser

Jente ser bekymra ut (colourbox.com)

Veldig mange 14–15-åringer synes de er for tykke selv når de er normalvektige, og mange tenker på å slanke seg uten at det er behov for det. Andelen øker oppover i tenårene. Slanking, vektkontroll og uheldige matvaner kan øke risikoen for å utvikle spiseforstyrrelser.

Les mer

Slik takler du stress

Tenåring holder ei stor rund klokke foran ansiktet sitt. (www.colourbox.com)

Det kan være veldig belastende for kroppen å være stresset over tid, og derfor er lurt å lære seg teknikker for å mestre stresset.

Les mer

Hvorfor hjelper det å snakke med noen?

Trist gutt (colourbox.com)

Hvis du har det vanskelig får du gjerne råd om å snakke med noen. Kanskje orker du ikke tanken på å skulle snakke om det vonde eller vanskelige og tenker kanskje at det ikke hjelper uansett? Her kan du lese om hvorfor det kan være til hjelp å snakke med noen og få råd om hvordan du kan komme igang.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om #Ikkegreit
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om #ikkegreit