SVAR
Besvart 16.09.2019 21:54:38
Spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt.
Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
Se spørsmål og svar som ligner for nyere spørsmål.
Hei
Når du kjøper en vare på Tise, har du inngått en avtale mellom deg og selger, og avtaler skal holdes. Kjøp og salg mellom to privatpersoner blir regulert av kjøpsloven. Du har rett på varen du betalte for, eller pengene tilbake.
Imidlertid forstår jeg det som at selger påstår å ha sendt varen. Egentlig er det slik at det er kjøper som bærer risikoen dersom en vare blir sendt via posten. Det vil si at selgers ansvar er oppfylt når varen er levert på postkontoret.
Selger må kunne bevise at varen er sendt. Så du må kontakte selger og spørre om bevis for at varen er sendt, og hvis hun ikke gir deg det, så synes jeg du skal kontakte Tise og forklare situasjonen for dem. Tise er interessert i at folk skal bruke tjenesten deres, og at brukerne skal føle seg trygge på at de ikke kan bli lurt.
Hvis du ikke får hjelp av Tise, kan du også kontakte forbrukerrådet og spørre dem om hjelp. På deres internettside får du gode råd om hvordan du skal gå frem i situasjonen din.
Dersom du mener du er svindlet, kan du også anmelde dette til politiet, som da vil vurdere om de skal etterforske saken videre. Les mer om dette på politiets nettside om nettsvindel.
Jeg synes også du bør lese:
attach_file
Ringer du 02800 kommer du til nærmeste politidistrikt, og du får svar uansett når på døgnet du ringer.
Les mer