Spørsmål og svar

Kan man bli bedre over tid, av å være rød i ansiktet?

Gutt, 13

Hei! Jeg så at dere sa det ikke var noe mann ikke kan gjøre med å bli rød i fjeset! Menn mammaen min(49), pappaen min(53) og søstrene mine (18)(21) så har det blitt bedre over tid, jeg lurte på om det samme kommer til å skje med meg? Jeg gjetter ja men er usikker🙃

Hei kjære deg.

Nå vet jeg ikke hvilket svar fra oss du mener her. Så jeg kan dessverre ikke kommentere på akkurat det.

Men jeg tenker at her har vi kanskje misforstått hvilken "type" rødme i ansiktet det gjelder. For det fins ulike årsaker til å være rød i ansiktet. Og noen typer rødme kan gå over, andre ikke. Så her avhenger det nok veldig på HVA nøyaktig rødheten i ansiktet kommer av.

Noen mennesker har en hudtype der man bare er mer rød i ansiktet. Dette er ofte de med rødt hår og lys hud.

Andre kan ha f eks en veldig sensitiv og "allergisk" hud som lett reagerer på mange ting - kremer, sminke, kulde eller temperaturendringer - og da blir røde.

Andre igjen kan ha det slik at de blir lett røde i ansiktet i puberteten, og så vokser de det av seg.

Så det kan jo hende det er det siste som gjelder for din familie? At dette er enten noe med puberteten, eller en hudtype som endrer seg etter puberteten. For mange opplever stor endring på kroppen (også huden) før og etter pubertet.

Jeg kan ikke si noe sikkert om hvordan det vil gå med din rødhet, når jeg ikke kan undersøke deg selv.

Men jeg tenker at det er stor sannsynlighet for at dette vil gå over med deg også, når det har gjort det med resten av familien din.

Hvis du vil ha et mer konkret svar på dette, kan du også gå til lege.

Alt godt! Vennlig hilsen lege, ung.no

Besvart: 21.12.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål