SVAR
Besvart 27.01.2016 12:59:48
Spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt.
Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
Se spørsmål og svar som ligner for nyere spørsmål.
Hei
Først og fremst, så lenge det er selger som har tabbet seg ut, så hviler ansvaret på dem. Det betyr at du i utgangspunktet ikke er forpliktet til å betale tilleggsfakturaen på 3000 kroner, men samtidig så plikter du å levere tilbake den feilleverte varen og motta i stedet "korrekt" vare. Hvis den varen du mottok er mye dyrere enn den du egentlig bestilte, og du ønsker å beholde den mottatte varen, så må du regne med å betale et mellomlegg.
Hvis du har gitt bort varen i julegave, så kompliserer det jo saken, men en mulig løsning kan jo være at du får en god pris på produktet hvis det ikke er mulig å levere varen tilbake. Uansett bør nok selger ta ansvar for sin egen feil og medvirke til å finne en fornuftig løsning.
Løser saken seg ikke, så kan den megles i Forbrukerrådet. Les mer om det på forbrukerrådet.no.
Vennlig hilsen Forbrukerrådet