Hopp til hovedinnholdet
Zelda © Lina Neidestam, distr. strandcomics.no
Det mener jeg (ung.no)
Det mener jeg (ung.no)

Spiser jeg nok i løpet av en dag?

Jente 16 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg har et spørsmål om kosthold og mat. Jeg spiser ganske sunt og variert. Men jeg tenker hele tiden på om jeg legger på meg eller ikke. Eg er ikkje feit, men heller ikkje veldig tynn. Men eg lurer på om eg spiser for mye illøpet av en dag, fordi eg føler meg aldri heilt mett. Det eg kan spisa på ein dag er: Frokost: Ein frukt, eller en grønnsak(feks gulrot eller et eple) Lunsj: 4 knekkebrød, en frukt, 2 skiver Mellommåltid: frukt eller grønsak Middag: kjøtt eller fisk, grønnsaker, poteter, saus osv Mellommåltider fra middag til kvelds: Rundstykke, noe lite godt noe, en frukt kvelds: noen knekkebrød, og kanskje et egg Dette er veldig mye mat føler eg, men allikavell kan eg gå rundt sulten mellom alle disse måltidene. Hva er galt med meg? Og av og til så eter eg noe usunt i tilleg til alt!! Hjelp meg! Kommer eg til å bli feit???

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for ditt spørsmål. Først vil jeg si at du ikke trenger å bekymre deg for å legge på deg. Det høres ut som kroppen din er helt normal, sunn og frisk. Fokuser heller på å spise tilstrekkelig med sunn, variert og god mat.

Ut i fra informasjonen du har gitt kan jeg ikke si noe om hva slags energibehov du har, og det er derfor vanskelig å si noe om du har et for lavt eller høyt matinntak i forhold til dette. Det at du ikke kjenner metthetsfølelse kan det være ulike grunner til. Det kan tenkes at kroppen din fortsatt vokser og trenger mye energi, at du ikke spiser tilstrekkelig med mat eller at maten du spiser ikke holder deg mett. Jeg skal forsøke å komme med noen tips som du kan ta med deg videre.

Frokost er et viktig måltid, og her spiser du for lite. En ordentlig frokost gir en sunn og god start på dagen og bidrar til å holde konsentrasjonen oppe. Start dagen med et ordentlig måltid som gir god metthetsfølelse. Dette kan for eksempel være:
* grove brødskiver eller grove knekkebrød med myk margarin og pålegg (gjerne proteinrikt som fiskepålegg eller magert kjøttpålegg)
* havregrøt laget på mager melk med bær eller nøtter som topping
* grov kornblanding med mager melk.

Bortsett fra frokosten ser det ut til at du spiser variert og tilstrekkelig, men det små tips kan bidra til å øke metthetsfølelsen:

* Fiber bidrar til å øke metthetsfølelsen. Velg derfor grovt eller ekstra grovt brød og grove kronprodukter (velg helst müsliblandinger uten for mye tilsatt sukker, eller helt uten tilsatt sukker som havregryn eller 4 korn). Grønnsaker, frukt og bær inneholder mye fiber. 5 om dagen anbefales, minst tre grønnsaker og to frukt. En porsjon kan være et eple, en appelsin, en gulrot, en kålrotskive, en smoothie, salat eller andre grønnsaker til middagen. Grønnsaker passer fint å spise både mellom og til måltidene.

* Proteiner gir god metthetsfølelse. Gode proteinkilder er egg, kjøtt, melk- og melkeprodukter, fisk og belgvekster (bønner og linser). Ha noen proteinkilder til hvert måltid, men du trenger ikke overdrive. F.eks. mager melk til frokost, ost og skinke eller egg som pålegg, en yoghurt som mellommåltid, fisk/kylling/kjøtt til middag og makrell i tomat på brødskiven til kvelds. 

 

Jeg legger ved noen artikler om mat og kosthold som du kan lese for mer informasjon. Håper dette kan være til hjelp for deg.

Hilsen Ernæringsrådgiver

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Så mye har matpakken å si

Matpakke

Føler du deg ofte trøtt og sliten på skolen? Visste du at årsaken kan være matpakken din? Les mer og få sunne, freshe og kjappe matpakketips her!

Les mer

Tips til å spise riktig

Venner som spiser sammen (colourbox.com)

Med forskjellige råd i media kan der være vanskelig å vite hva man skal spise for å være sunn. Se her hva Helsedirektoratet anbefaler.

Les mer

Dette skjer hvis du hopper over frokosten

Jente sover ved bordet (colourbox.com)

Kroppen din trenger frokost! Les hvorfor her.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Mat og kosthold
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om mat og kosthold