Hopp til hovedinnholdet
Følg ung.no på Snapchat
Gutt i dusjen (colourbox.com)
Gutt i dusjen (colourbox.com)

Hvordan kan jeg gå ned i vekt og bli der?

Jente 17 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg er ei jente på 17 år. Jeg er 173 cm høy, og veier 72 kg. Men jeg ønsker veldig gjerne å gå ned til 60 kg og gjerne bli der. Jeg har prøvd ut forskjellige dietter, men føler ikke at det hjelper noe særlig over tid da vekten går opp igjen etter litt tid. Så spørsmålet mitt er: Hva bør jeg spise for å klare å gå ned i vekt og samtidig bli der? En opplysning som kanskje er litt viktig: Jeg har bulimi og anoreksi.

Besvart 18.08.2017 08:17
 

Svar
Hei

Og takk for at du skriver til oss. Du skriver at du vil gå ned i vekt, men at du sliter med Anoreksi og Bulimi. Jeg vil ikke anbefale deg å gå ned i vekt da du sliter med dette. Det kan være en trigger for å bli enda sykere.

Hva med å fokusere på at du har en sunn og god kropp? Du bør ikke tenke slanking, men heller livstilsendring. Som du ser går du raskt opp igjen når du starter på slankekurer. Det er fordi det er en "kur", og når du er ferdig med kuren starter en å spise det du alltid har gjort. Da vil en gå raskt opp i vekt igjen.

Hvis du tenker livstilsendring er det tiltak du gjør som du skal gjøre resten av livet. Det handler om å endre på vaner og planlegge kostholdet og aktivitetsnivået.

Hvilke usunne vaner har du som du kan endre på? For eksempel er det lurt å kutte ut godteri, brus/sukkerholdige drikker, boller/hvetebakst og annen snacks i ukedagene. Hvis man skal kose seg bør en kun gjøre det en gang i uka og da bør en også begrense seg. Mange vil gå ned i vekt bare ved å kutte ut dette fra kostholdet i ukedagene.

Det er viktig at du spiser mange 4-5 måltider om dagen. Du skal ikke tenke slanking, men heller å spise sunn mat. Hvis du begynner å tanke slanking kan din spiseforstyrrelse bli trigget, noe som gør at du kan komme til å slite mer. 

Her er en liste med forskjellige råd som kan hjelpe deg til å endre livstil og spise sunnere. 

1. Spis regelmessig 4 - 5 ganger om dagen. Du skal ikke sulte deg! La det være mindre måltider og spise mer grønnsaker enn poteter/ris/pasta og fjærfe, kjøtt og fisk. Spis frukt og grønnsaker til mellommåltider.

2. Reduser saltinnholdet i maten. Unngå ferdigmat, snacks og poseprodukter som ofte inneholder mye salt.

3. Spis grove kornprodukter som knekkebrød og grovt brød framfor baguetter, boller ol.

4. Kutt ut sukker og sukkerholdige matvarer, samt annet snop/snacks. Det samme gjelder sukkerholdige drikker. 

Hvis du føler kostrådene fra helsedirektoratet vil du ha et sunt og godt kosthold, og du vil også gå ned i vekt ved å følge dem. 

Se flere tips på: helsedirektoratet

 

Lykke til!

Vennlig hilsen helsesøster

 
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Tips til et sunt og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

Dette skjer hvis du hopper over frokosten

Sovner foran PCen (colourbox.com)

Kroppen din trenger frokost! Les hvorfor her.

Les mer

Veien fra spiseforstyrrelser til å bli frisk

slanking

Oda ønsket å være sunn. Hun ville være best på å være sunn og ha kontroll over maten og kroppen. Nå er hun 23 år, og har hatt spiseforstyrrelser siden hun var 15. Her forteller Oda om hvordan hun ble frisk.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Mat og kosthold
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om mat og kosthold