Hopp til hovedinnholdet

Klarer ikke slutte å spise sukker.

Gutt 19 år
 

Spørsmål

Hei, jeg håper på dere kan hjelpe meg å finne ut noe. Som ein tidligere røyker (røyket 1,5 år) så synes jeg personlig at det var lettere å slutte å røyke enn å spise sukker. Jeg ser selv at jeg kanskje har et sukker problem. Likavel er det så vansklig for meg å stoppe å kjøpe Cola, sjokolade og smågodte, keffør klarer jeg ikkje å stop meg selv? Jeg trodde nikotin var MYE meir avhengighetskapenende enn sukker? Tusen takk for svar

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Det er et interessant spørsmål du sender inn, og jeg håper dette svaret kan gjøre deg litt klokere, og gi deg noen tips til hvordan du kan bli kvitt det store søtbehovet.

Sukkeravhengighet

For de fleste vil det være sånn at desto mer søtsaker man spiser, desto mer søtt får man lyst på. Hjernen vår kan faktisk til en viss grad bli avhengig av sukker, og da sender den støtt og stadig signaler om at vi må spise noe søtt. Inntak av sukker og søtsaker gjør at hjernen vår skiller ut lykkehormoner som gir oss en god følelse. Disse lykkehormonene skilles vanligvis ut også i andre situasjoner, uten at vi spiser sukker. Problemet er at hvis man spiser svært mye søtsaker, kan hjernen bli avhengig av sukker for å skille ut disse lykkehormonene. Heldigvis kan man snu om på dette, men eneste måten å få til det på, er å kutte ned på mengden sukker over en lengre periode. Det er ikke alltid så lett, men vi skal gi noen gode tips til hvordan man kan få det til.

Lavt blodsukker gir søtsug

En annen årsak til at man kan ha et stort søtsug er at man spiser for lite og sjeldent i løpet av dagen. Hvor mange måltider spiser du i løpet av en dag? Vi anbefaler at man spiser 3-4 hovedmåltider (frokost, lunsj, middag og kvelds) og 1-2 mellommåltider hver dag. Hopper man over frokost, eller det går mer enn 4 timer mellom man spiser, så kan søtsuget melde seg. Går du for lenge uten å spise, synker blodsukkeret, og den raskeste måten å få opp blodsukkeret på, er å spise noe søtt. Kroppen sender deg derfor signaler om at du må spise sukker hvis det begynner å bli en del timer siden du har spist.

Et triks for å bli kvitt søtsug vil derfor være å sørge for å spise regelmessig gjennom dagen, med sunne og varierte måltider. Her kan du lese mer om hvordan du får til det.

Spiser du på følelser?

Hva betyr det egentlig å spise på følelser? Hvis man ikke har det så bra, er lei seg, bekymret eller stresset, kan man ofte oppleve at man føler seg bedre hvis man spiser noe godt og søtt. Som nevnt skiller hjernen ut lykkehormoner når man spiser sukker, så det er noe av årsaken til at man føler seg bedre når man spiser godteri. Problemet er at mange føler seg nedfor igjen etter at de har spist opp, da kan det komme en dårlig samvittighet snikende, også spiser man mer for å bli kvitt denne. Man ender opp i en vond sirkel som er vanskelig å bryte ut fra.

Hvis du spiser for å føle deg bedre, kan det være at du trenger å snakke med noen om det som egentlig ligger bak disse følelsene. På lang sikt vil ikke maten føre til at du føler deg bedre, og holder du på sånn over tid, kan du utvikle et negativt forhold til mat og kropp. Går du rundt og kjenner på ubehagelige følelser som gir deg lyst til å spise mat for å få det bedre, vil jeg anbefale å ta en prat med noen voksne, for eksempel foreldrene dine eller helsesøster. Hvorfor det kan hjelpe å prate med noen, kan du lese mer om her.

Slik blir du kvitt søtsuget

For å klare å avvenne seg mye sukker og godteri, må man ha en god porsjon viljestyrke og smarte alternativer tilgjengelig. Det tar gjerne noen uker å kvitte seg med søtsuget.

For det første vil det som tidligere nevnt være lurt å etablere en regelmessig måltidsrytme. De fleste har vel opplevd å komme hjem fra skolen, være skikkelig sulten og begynne å lete i skapene etter noe søtt? Ved å planlegge dagens måltider og ha med seg sunne mellommåltider på skolen, kan man spise noe før den verste sulten kommer, og dermed unngå småspising av søtsaker etter skolen. Forslag til sunne mellommåltider er: yoghurt, nøtter, frukt eller grønnsaker.

Er man vant til å spise mye søtsaker, er det ingen tvil om at søtsuget vil melde seg etter hvert. Da er det lurt å ha sunne og smarte alternativer tilgjengelig.

Her er noen forslag sunne, søte alternativer:

  • Smoothie (juice, frosne bær, frukt og litt yoghurt)
  • Oppskåret frukt (epler, melon, mango og druer f.eks.)
  • Søte og grove pannekaker lagd på havregryn og banan (mange oppskrifter å finne på internett)
  • Yoghurt blandet med litt oppskåret frukt eller bær er fin kveldskos
  • Sukkerfri saft (et triks som kan fungere er å drikke dette før søtsuget kommer, så slipper du kanskje at det dukker opp i det hele tatt)
  • Eplebiter med litt sukker og kanel, gjerne stekt i ovnen

På nettsiden Sunn idrett kan du få flere forslag og konkrete oppskrifter til sunn og god mat.

Er du motivert for endring?

Når man skal endre på en vane er det viktig at man er motivert, altså at man har skikkelig lyst til det. Som nevnt vil kroppen din den første tiden sende deg signaler om at du må spise sukker, og prøve å motarbeide deg. Det er derfor lurt å ha tenkt nøye gjennom om man virkelig har lyst til å gjøre endringer. Hva motiverer deg til å kutte ned på sukker?

Et triks som kan gjøre det mer motiverende og gøy er å lage en motivasjonskalender for den kommende måneden. Bestem deg for hvor mange dager i uka som skal være godterifrie, tenk også på at det må være realistisk å få til. Spiser du godteri hver dag, er det kanskje ikke så realistisk at du skal kutte det helt ut? Hva med å kutte ned til litt godteri én eller to dager i uka, forholdsvis i helgen. Lag en kalender for den kommende måneden og heng den opp på kjøleskapet eller soverommet. Klarer du deg gjennom dagen uten godteri, markerer du dagens rute med et grønt kryss, smilefjes eller liknende. Spiser du godteri på en planlagt godterifri dag, markerer du dagen med et rødt kryss, surt smilefjes eller liknende. Klarer du deg gjennom hele måneden sånn som du har planlagt?

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Avhengighet

Jente røyker (colourbox.com)

Bruken av rusmidler og tobakk (nikotin), kan føre til avhengighet. Hva det skyldes, og hvordan det oppleves kan du lese mer om her.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Mat og kosthold
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om mat og kosthold