Hopp til hovedinnholdet
Følg ung.no på Snapchat
116111.no
116111.no

Spiser jeg for lite?

Jente 17 år
 

Spørsmål

Jeg lurer på om jeg spiser for lite, vennindene mine syntes det og jeg vil vite om jeg faktisk gjør det. F.eks idag spiste jeg En smoothie til frokost En korn-bar til lunsj To brød skiver m ost etter skolen To tortilla-lefser uten noe på i middags tiden En banan til kvelds Jeg syntes ikke dette høres lite ut, men hva tenker dere?

Besvart 12.01.2018 15:29
 

Svar
Hei

Takk for at du sender spørsmål til ung.no

Akkurat hvor mye mat hver enkelt trenger, kommer an på flere ting: kjønn, alder, genetikk, fysisk aktivitet, høyde og vekt. Jeg kan derfor ikke svare deg på om du spiser akkurat så mye som kroppen din trenger, når jeg ikke vet alt dette om deg.

Allikevel er det sånn at det varierer ikke veldig mye mellom ulike personer hvor mye mat man trenger.

Vi anbefaler at man spiser 3-4 hovedmåltider (frokost, lunsj, middag, kvelds) og 1-2 mellommåltider hver dag. Hovedmåltidene skal være litt større enn mellommåltidene, og et eksempel på et hovedmåltid, f.eks frokost er 2 brødskiver eller tre knekkebrød eller 1 porsjon havregrynsgrøt. Man kan også spise smoothie til frokost, slik som deg, men da må man ha litt mettende ingredienser i smoothien, slik som havregryn, banan, yoghurt/cottage cheese/kesam, i tillegg til frukt/bær. Én kornbar til lunsj høres alt for lite ut. Et lunsjmåltid skal bestå av ca 400-500 kalorier (for en gjennomsnittlig jente), og en kornbar er bare på rundt 100-200 kalorier.

Er du mye sulten gjennom dagen? Det kan være en pekepinn på om du spiser nok. Men faktisk er det sånn at sultfølelsen kan forsvinne/bli svakere hvis man går lenge med lite mat. Har du gått noe ned i vekt? Det er også et tegn på at man spiser for lite. Føler du deg ukonsentrert, har lite energi eller er mye trøtt? Dette er også tegn på at man spiser for lite.

Basert på det du skriver at du spiser vil jeg råde deg til å øke matinntaket litt. Nok mat gjennom dagen er viktig for å holde energien oppe. Det er også viktig med en god frokost, da det setter kroppen i gang.

Legger ved noen artikler om matlyst, sunt kosthold o.l.

Synes du dette med mat er vanskelig, vil jeg råde deg til å ta en prat med helsesøster om dette.

Ønsker deg alt godt.

Med vennlig hilsen

Klinisk ernæringsfysiolog for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Tips til å spise riktig

Venner som spiser sammen (colourbox.com)

Med forskjellige råd i media kan der være vanskelig å vite hva man skal spise for å være sunn. Se her hva Helsedirektoratet anbefaler.

Les mer

Har jeg en spiseforstyrrelse?

Jente ved toalett ser på vekt (www.colourbox.com)

Grensen for når et anstrengt forhold til mat og kropp går over i en spiseforstyrrelse er glidende. Lurer du på om du er iferd med å utvikle en spiseforstyrrelse, kan du få noen svar som er til hjelp i denne artikkelen.

Les mer

Hva påvirker matlysten?

Brødskive (ung.no)

Det er ikke uvanlig at matlysten er dårlig i perioder. Mange faktorer i livet ditt kan påvirke om du har god eller dårlig matlyst, og for å gjøre noe med det, kan det være lurt å vite litt om disse faktorene og finne ut om de påvirker DIN matlyst.

Les mer

Hva er kalorier og hva brukes det til?

Hva er kalorier? (colourbox.com)

De fleste vet at kalorier finnes i mat og er noe kroppen bruker når man er i bevegelse. Men hva betyr det egentlig?

Les mer

Tips til et sunt og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Mat og kosthold
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om mat og kosthold