Hopp til hovedinnholdet

Er 500 kalorier for lite på en dag?

Jente 15 år
 

Spørsmål

Jeg er en jente på 15 år. Jeg er 165cm høy og veier 44 kg. Lurer på hvor mange kalorier jeg trenger på en dag? Er 500 kalorier for lite på en dag? Det er det jeg vanligvis spiser. For eksempel: jeg spiser ikke frokost (0kcal),banan på skolen (100kcal), to knekkebrød med skinke etter skolen (90kcal), det varierer veldig hva jeg spiser til middag, men pleier å prøve å holde det til 300kcal eller under. Er dette en passelig mengde mat på en dag? Burde jeg spise mer/mindre?

Besvart 10.01.2019 13:04
 

Svar
Hei!

Uansett hvilken vekt, høyde, kjønn eller alder man har, så er 500 kalorier alt for lite mat.

Du trenger nok nærmere det firedobbelt så mange kalorier. Litt avhengig av hvor fysisk aktiv du er, så trenger du rundt 1800-2500 kalorier hver dag.

Man trenger ikke å telle kalorier for å få i seg riktig mengde mat. Hvis man spiser ofte, og til man er mett, så blir det som regel riktig. Forsøk å følg kroppens egne sult- og metthetssignaler.

Hvis man spiser så lite som 500 kalorier, så skjer det mye negativt med kroppen, og etter en stund kan det bli veldig farlig.

Her kan du lese mer om hva som skjer med kroppen om man spiser for lite.

Hva er grunnen til at du spiser så lite? Har det noe med vekt og utseende å gjøre? Når du spiser så lite, og hopper over både frokost og kveldsmat, så blir jeg bekymret for om du kan ha en spiseforstyrrelse? Har du tenkt noe på det selv? Kjenner du deg igjen i noen symptomer på en spiseforstyrrelse?

Du må begynne å spise frokost, du må spise en ordentlig lunsj, større middagsporsjon og kveldsmat. I tillegg bør du ha 1-2 mellommåltider hver dag. Dette kan være en frukt eller en grønnsak, eller en yoghurt.

Du er i en alder der du skal vokse og utvikle deg. For at kroppen din skal klare det så trenger den nok og riktig næring. Du risikerer å få sykdommer om du ikke begynner å spise mer. De neste årene skal du legge på deg, det er en helt naturlig prosess i ungdomsårene, og det vil ikke skje om du ikke begynner å spise mer.

Hvis du er redd for å legge på det, så må du snakke med noen om dette. Har du sagt til noen voksne at du spiser så lite? Vet foreldrene dine det? Det kan være lurt å prate med helsesykepleier (helsesøster) på skolen om dette. Kanskje er det en bakenforliggende årsak til at du spiser lite?

Dette er våre generelle anbefalinger for et sunt kosthold:

  • Spis 4-6 måltider hver dag, inkludert mellommåltider. Vi anbefaler å spise hver 3.-4. time for å opprettholde en god sult- og metthetsregulering, konsentrasjon og energi til å fungere i hverdagen.
  • Bruk mest mulig grove og fiberrike kornprodukter, både når du spiser brød, knekkebrød og frokostblanding.
  • Spis to frukt og tre porsjoner grønnsaker hver dag, ha gjerne frukt og grønnsaker som mellommåltid.
  • Nøtter inneholder sunne fettsyrer, og en liten neve egner seg godt som et mellommåltid.
  • Velg magre meieriprodukter: Ekstra lettmelk, kesam, cottage cheese, smøreost og lettost. 
  • Velg magre kjøttprodukter: Karbonadedeig, kylling og svin er magert. Bruk mest mulig rene kjøttprodukter.
  • Begrens mengden smør, bruk heller margarin og oljer, men pass på mengdene!
  • Ha fisk til middag to dager i uka, og bruk også fisk som pålegg. Pass på at du får i deg både den fete og den hvite fisken.
  • Ha minst 1/3 av middagstallerkenen med grønnsaker.
  • Drikk vann som tørstedrikk. 
  • Unngå godteri, brus og kaker på hverdager, og begrens inntaket i helgene til en utvalgt mengde som du kan spise med god samvittighet.
  • Bruk noe belgfrukter i matlagingen, dette er bønner, erter og linser.

Ta godt vare på deg selv!

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Tips til å spise riktig

Venner som spiser sammen (colourbox.com)

Med forskjellige råd i media kan der være vanskelig å vite hva man skal spise for å være sunn. Se her hva Helsedirektoratet anbefaler.

Les mer

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

Hva er kalorier og hva brukes det til?

Hva er kalorier? (colourbox.com)

De fleste vet at kalorier finnes i mat og er noe kroppen bruker når man er i bevegelse. Men hva betyr det egentlig?

Les mer

Tidlige tegn på spiseforstyrrelse

Jente som ser på grønnsak (www.colourbox.com)

Er du bekymret for at en venninne, en kjæreste, eller et familiemedlem har en spiseforstyrrelse? Noen tegn kan være typiske, selv om det er variasjoner.

Les mer

Hvorfor hjelper det å snakke med noen?

Trist gutt (colourbox.com)

Hvis du har det vanskelig får du gjerne råd om å snakke med noen. Kanskje orker du ikke tanken på å skulle snakke om det vonde eller vanskelige og tenker kanskje at det ikke hjelper uansett? Her kan du lese om hvorfor det kan være til hjelp å snakke med noen og få råd om hvordan du kan komme igang.

Les mer

Jenter og puberteten

Jente i undertøy (colourbox.com)

Når starter det og hva skjer? Mange lurer. En gang mellom 9 og 15 år starter det for jenter. Men det er store forskjeller.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Mat og kosthold
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om mat og kosthold