Hopp til hovedinnholdet

Ønsker å spise normalt, hvor mye må jeg spise?

Jente 13 år
 

Spørsmål

hei, jeg spiser litt lite jeg trodde ikke det var så ille men i går skrev jeg ned hva jeg spiste i løpet av hele dagen og det ble totalt ca 600kcal det er lite! og i tilleg trener jeg ca1 time til dagen. mat og sånt har i det siste året ver vanskeligt for meg jeg har hatt perioder hvor jeg har bare spist dritt mat hele tiden og perioder hvor jeg nesten ikke spiser og kunne gå flere dager uten mat. men hvor mye bør jeg spise for å spise sunnt? jeg spiser litt for ofte godteri og jeg tror at grunnen er fordi jeg spiser for lite vanlig mat og når jeg spiser godteri får jeg dårlig sanvittighet og klarer ikke å spise vanlig mat. Vekta mi er helt normal jeg har en del muskler og jeg vil så gjerne spise sunnt og ha energi til å trene og viss jeg ikke spiser nok og riktig er treningen bortkastet. (beklager viss det ble litt rotete:p)

Besvart 12.01.2019 15:25
 

Svar
Hei!

Det er fint at du ønsker å spise normalt. Du har helt rett i at 600 kalorier er alt for lite, og dette må du forandre på. Det er ikke bra for kroppen å spise så lite mat, og om de gangene du spiser mer er i form av godteri, så er ikke det sunt heller.

Dette skjer med kroppen om du spiser for lite.

Hvis man spiser lite mat, så får man mer lyst på godteri. Det høres ut som du har skjønt det selv også. Det er derfor lurt å prøve og få på plass en normal måltidsrytme. Vi anbefaler at man spiser 4 hovedmåltider (frokost, lunsj, middag, kvelds) og to mellommåltider. Det bør ikke gå mer enn 3 timer mellom hver gang man spiser.

Dette er våre generelle anbefalinger for et sunt kosthold:

  • Spis 4-6 måltider hver dag, inkludert mellommåltider. Vi anbefaler å spise hver 3.-4. time for å opprettholde en god sult- og metthetsregulering, konsentrasjon og energi til å fungere i hverdagen.
  • Bruk mest mulig grove og fiberrike kornprodukter, både når du spiser brød, knekkebrød og frokostblanding.
  • Spis to frukt og tre porsjoner grønnsaker hver dag, ha gjerne frukt og grønnsaker som mellommåltid.
  • Nøtter inneholder sunne fettsyrer, og en liten neve egner seg godt som et mellommåltid.
  • Velg magre meieriprodukter: Ekstra lettmelk, kesam, cottage cheese, smøreost og lettost. 
  • Velg magre kjøttprodukter: Karbonadedeig, kylling og svin er magert. Bruk mest mulig rene kjøttprodukter.
  • Begrens mengden smør, bruk heller margarin og oljer, men pass på mengdene!
  • Ha fisk til middag to dager i uka, og bruk også fisk som pålegg. Pass på at du får i deg både den fete og den hvite fisken.
  • Ha minst 1/3 av middagstallerkenen med grønnsaker.
  • Drikk vann som tørstedrikk. 
  • Unngå godteri, brus og kaker på hverdager, og begrens inntaket i helgene til en utvalgt mengde som du kan spise med god samvittighet.
  • Bruk noe belgfrukter i matlagingen, dette er bønner, erter og linser.

Når man skal gjøre endringer i kostholdet, så er det lurt å tenke på hvordan man går frem. Hvis man prøver å gjøre for mange endringer på en gang så blir det ofte vanskelig å holde på over tid.

Følg derfor vår guide til hvordan man skal få et smartere kosthold.

Husk at dette er noe du godt kan snakke med helsesykepleier (helsesøster) om. Det er ikke alltid så lett å få til slike endringer på egen hånd, og da er det lurt å ha noen som kan veilede og gi litt tips på veien.

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Gode vaner for en sunn hverdag

Spiser foran datamaskinen (colourbox.com)

Her gir vi deg enkle tips om trening og matvaner som gjør at du kan gjøre din hverdag sunnere. Det kreves verken spesiell diett eller fancy treningsformer.

Les mer

Selvhjelpsøvelser på veien mot å bli frisk av spiseforstyrrelse

Jente som veier seg selv (www.colourbox.com)

Øvelsene kan hjelpe deg med motivasjon til å ta imot hjelp for spiseforstyrrelsen. Det er viktig med hjelp for å bli bra. For å bli frisk av en spiseforstyrrelse, er regelmessige måltider helt avgjørende.

Les mer

Selvfølelse og kroppspress

Trist jente ser seg i speilet (colourbox.com)

Vi blir fra ung alder utsatt for tydelige og strenge skjønnhetsidealer, og som følge av et sterkt kroppspress kjemper vi for å være perfekte. Dårlig selvfølese blir konsekvensen for mange.

Må det være sånn?

Av Emilie, ungdomsjournalist

Les mer

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Mat og kosthold
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om mat og kosthold