Hopp til hovedinnholdet

Jeg tenker på mat hele tiden, hva skal jeg gjøre?

Jente 15 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg er ei jente på 15 (snart 16) år og har et svært problem med mat. Jeg har vært glad i mat siden jeg var barn, og har vært overvektig. Jeg utviklet en spiseforestyrrelse i 12års-alderen som førte til at jeg raste ned i vekt og lot ikke meg selv spise nok. Nå spiser jeg alt for mye, og føler meg aldri mett. Det var en periode hvor jeg spiste en sunn mengde mat, og ikke strevde med selvbildet. Nå for tiden overspiser jeg, og HATER synet av kroppen min. Jeg begynner nesten å grine ved tanke på kroppen og hvor mye jeg spiser, men mat er det eneste som gjør meg glad. Jeg er 174 cm høy, og sist jeg sjekket (for 6 måneder siden) var jeg 56-58 kg. Jeg ligger muligens på 65-70 kg nå, men tåler ikke tanken av at jeg veier mer. Jeg klarer så vidt å sove og å konsentrere meg fordi jeg bare tenker på MAT og kroppen min er. Jeg spiser 5 måltider, hvor middagen og måltidet etter skolen er størst. Uansett om jeg føler meg mett, har jeg lyst på mat. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre!!!!!

Besvart 15.03.2019 10:15
 

Svar
Hei jente 15 år! 

Jeg forstår at dette er vanskelig for deg. Samtidig er det mulig å få det bedre. 

Først og fremst er det viktig at du vet at dette kan du få hjelp til og det er også viktig å søke hjelp nå. 

  • Dersom du opplever at det er vanskelig å snakke med foreldrene dine eller ønsker å snakke med noen andre kan du kontakte helsesykepleier på skolen din. Der kan du få hjelp og råd til hvordan du kan hjelpe deg selv og hvordan du kan få hjelp. 
  • Kan du snakke med en voksen du stoler på? Vet foreldrene dine hva du opplever og føler? Det vil være viktig og bra for deg at de vet om dette.
  • Når du opplever at det er vanskelig å se deg selv i speilet eller bare tanken på kroppen din gjør deg syk er det tankene og følelsene dine som styrer dette for deg. Tankene kan av og til forstyrre oppfatningen av oss selv. Vi tror og føler at vi ser grusomme ut, også er det deg selv som gjør dette. Det kan hjelpe å tenke på dette. 
  • Det kan hjelpe deg å forsøke å gjøre noe aktivt når du starter å tenke på mat. Ofte er det slik at tankene er automatiserte. Det betyr at du har lært deg opp over lengre tid til å tenke på mat. Det er også da helt vanlig å bli sulten når vi tenker mye på mat. Da må vi bryte tankene med noe annet som kan være en aktivitet. 

Kan du ta deg en tur ut, sykle en tur, gå på ski eller finne en hobby du får glede av? Liker du dyr? Kanskje kan du gå tur med en hund eller ri på hest? 

Forsøk å finne ut av det du liker. Lag gjerne en liste over det du har lyst å gjøre. Er det noe du drømmer om? Noe som får deg til å "glemme" alt?

Samtidig forteller du at mat gjør deg glad. Det er fint å være glad i mat. Dersom du opplever at dette er det eneste du gleder deg til kan det hjelpe å forsøke å finne noe annet å glede seg til. 

Kan du bli med på en fritidsaktivitet, eller være sammen med venner? Kanskje kan du reise et sted, eller bli kjent med noen nye? Det kan hjelpe deg til å tenke mindre på mat. 

Husk at du er god nok som du er! Jeg heier på deg og håpe du søker hjelp. 

Vennlig hilsen helsesykepleier

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Få hjelp om du strever med vekten

Baderomsvekt (colourbox.com)

Ikke gå alene med din bekymring for vekten. Få hjelp hos helsesykepleier eller fastlege.

Les mer

Tips til deg som er sulten hele tiden

To tenåringsjenter sitter med en skål med frukt foran seg og spiser. (www.colourbox.com)

Det er viktig at ungdom spiser nok mat for å kunne vokse og utvikle seg. Vi har råd til deg som ofte føler deg sulten eller aldri er helt mett etter et måltid.

Les mer

Snakk med foreldrene dine om vanskelige ting!

Jente prater med faren sin (colourbox.com)

Er det vanskelig å snakke med foreldrene dine om personlige ting? Åpenhet og tillit vil alltid lønne seg i det lange løp, og husk at foreldre ikke alltid er like håpløse som du tror, og ofte kan hjelpe deg om du trenger det.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Tykk & tynn
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om tykk & tynn