Hopp til hovedinnholdet

Kan jeg få tips til hvordan jeg kan variere havregrøten?

Jente 19 år
 

Spørsmål

Hvilken variasjone kan en gjøre med havregryn og yoghurt/melk til frokost. Spiser ikke havregrøt som er varm og jeg tåler ikke å spise havregryn hver dag og er usikker på hvor mye jeg bør spise. er undervektig. Synes dette med å finne variasjone til frokost er vanskelig. spiser i dag 20 g havregryn/musli. 10 g topping som består av kokosflask, gresskarkjerner og nøtter og 180 g yoghurt, men føler det blir kjedelig i lengden og jeg vet at det ikke er nok til frokost, men jeg er usikker på hvor mye jeg bør ete av hver ingrediens. er ikke noe glad i bær og slike ting som mango, biola, cottage chese, kesam det bruker eg ikke fordi jeg komme bare til å bruke litt også blir resten kastet fordi jeg ikke hvet hva jeg skal bruke restene til. eter av og til knekkebrød eller havrefras til frokost. skal være litt forsiktig med egg, då jeg reagerer litt på det. spiser ellers brødskiver til lunsj og middag om kvelden. bruker mye tid på å planlegge hva jeg skal spise og går og tenker på det hver dag

Besvart 14.06.2019 22:18
 

Svar
Hei! 

Vi har besvart liknende spørsmål før. Svarene finner du her:

www.ung.no/oss/mat/350285.html

www.ung.no/oss/mat/336925.html

Det høres ut som om du har fått et strevsomt forhold til mat og spising. Det er ikke godt å gå å tenke så mye på mat.

Det kan være lurt å utfordre deg selv mer på å tørre å spise uten å måle opp mat og forsøke å ikke være så opptatt av akkurat hva du spiser. Om du synes det er vanskelig kan du begynne med små skritt. Unngå å måle litt og litt av maten.

Det virker som du trenger å få et mer avslappet forhold til mat og spising. Det er ikke vanlig å måle opp mat og det kan gjøre at en blir mer og mer opptatt av detaljer og blir mer rigid rundt maten. Om det blir for vanskelig synes jeg du skal be om hjelp til dette. Du kan oppsøke fastlegen og be om hjelp videre om du ikke har noen du får støtte av omkring dette allerede.

Jeg legger ved noen artikler du også kan kikke på.

Hilsen klinisk ernæringsfysiolog, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Tidlige tegn på spiseforstyrrelse

Jente ser seg i speilet (www.colourbox.com)

Er du bekymret for at en venninne, en kjæreste, eller et familiemedlem har en spiseforstyrrelse? Noen tegn kan være typiske, selv om det er variasjoner.

Les mer

Skader ved spiseforstyrrelser

Trist jente på sofaen (colourbox.com)

Du kan få fysiske helseskader av slanking og underernæring. Du kan også få skader på kroppen av overspising, oppkast, misbruk av avførings- og vanndrivende midler, overdreven fysisk aktivitet og fasteperioder. De fysiske skadene kan igjen gi psykiske plager.

Les mer

Dette skjer med kroppen om du spiser for lite

TRØTT GUTT (colourbox.com)

Er det farlig å spise lite mat i én dag, og hva med en lengre periode? Hvor lite mat kan man spise før det blir farlig, og hva er egentlig konsekvensene? Her får du svar.

Les mer

Behandling av spiseforstyrrelser hos unge

Jente på baderomsgulvet ved siden av en vekt (colourbox.com)

Barn og ungdom som blir syke av spiseforstyrrelse har gode sjanser for å bli friske om de kommer i behandling. Det er spesielt viktig å komme raskt i behandling.

Les mer

Fastlege

Venteværelse hos fastelegen (foto: ung.no)

Fastlegeordningen gir alle innbyggere i Norge rett til å ha en allmennpraktiserende lege som sin faste lege. Frem til du er 16 år skal besøk hos fastlegen være gratis og etter at du er 16 år kan du selv bytte fastlege.

Les mer

Over 18 med psykiske problemer?

Jente hos legen (colourbox.com)

Det er hjelp å få ved psykiske problemer. Kontakt skolehelsetjenesten, Helsestasjon for ungdom, fastlegen eller Psykisk helsetjeneste i kommunen. De kan gi deg samtalehjelp og/eller henvise deg til DPS eller annen psykolog.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Mat og kosthold
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om mat og kosthold