Hopp til hovedinnholdet

Hva skal jeg spise for å beholde vekten?

account_circle

SPØRSMÅL

Hei! Jeg vil fortelle litt om mine kostholds- og treningsvaner fordi jeg ønsker tips og råd fra en profesjonell uten å gå til lege. Rundt påskeferien fikk jeg mer fokus på mat og trening. Jeg veide på den tiden 65 kg og er 167 cm høy. Det startet med at jeg spiste gradvis mindre og mindre per dag. Jeg trente av og til, men ikke regelmessig. Jeg koste meg alltid med noe godt i helgene og gikk litt ned i vekt, men ikke mye. Etterhvert begynte jeg å spise mindre og trene mer, men så kom sommerferien og jeg koste meg oftere og nøt ferien. Nå er det skolestart igjen og jeg veide rundt 58 kilo på slutten av ferien. Nå veier jeg 56 og målet er 55 kg og å bli der. Jeg jogger (5 km) tre ganger i uken, pluss at jeg trener styrke og går tur nesten hver dag jeg ikke jogger. En vanlig ukedag er dette et eksempel på matinntaket mitt: Frokost - 50 g blåbærmüsli og skummet melk Mellommåltid (kl 10) - 1/2 eple Lunsj - 1 wasa sport+ knekkebrød med magert pålegg Mellommåltid (kl 15) - 1/2 eple Middag - 2/4 grønnsaker, 1/4 poteter, ris, pasta og 1/4 kjøtt Kveldsmat - 1/2 banan I helgene spiser jeg litt mer og jeg koser meg med cirka 500-1000 "usunne" kalorier på lørdager, eks. sjokolade og chips Planen er å få en strammere kropp med flat mage (omtrent oppnådd) og smalere, men mer markerte lår (gjør en del beinstyrke). Så kommer delen der jeg trenger råd og tips! Jeg vil gjerne holde meg på 55 kg, men har hørt det er vanskelig å holde vekta etter å ha "sulte-slanket" seg som jeg har gjort og fortsatt delvis gjør. I tilegg trenger jeg tips til å tenke mindre på mat og trening, for jeg bruker veldig mye energi på dette og får noen ganger dårlig samvittighet for å bare spise et knekkebrød mer enn på planen. NB: Har aldri spydd opp mat eller lignende og har ihvertfall ikke enda utviklet meg til et så sykt nivå! Har heller ingen ønsker om det :)

account_circle