Hopp til hovedinnholdet
Følg ung.no på Snapchat
Følg julekalenderen til ung.no på Instagram
Følg julekalenderen til ung.no på Instagram

Spiser jeg greit? Ønsker å bli tynnere rundt midjen.

Jente 16 år
 

Spørsmål

Hei!! Jeg sliter sånn med mat, tror jeg. Jeg trener rundt 5 ganger i uka, og jeg spiser sunt. Enten så spiser jeg to brødskiver (som regel med salami og agurk eller gulost og agurk) + en frukt og et glass melk til frokost eller så spiser jeg frukt + yoghurt. Til lunsj så spiser jeg frukt + en brødskive og jeg drikker gann, til middag så er det litt forskjellig, men jeg spiser fra 1-2 porsjoner (på liten tallerken), spiser masse grønnsaker om vi har det og jeg drikker vann, også spiser jeg noen ganger kveldsmat, og da spiser jeg enten en frukt eller en brødskive. Jeg drikker MYE vann. Jeg er også laktoseintolerant, så jeg holder meg unna produkter som har laktose i seg. Jeg føler jeg er så stor. Moren og faren min er litt kraftige, så det kan jo ha noe med genene å gjøre, men. Jeg trener for å holde meg aktiv og for å bli litt tynnere rundt midjen, hvis det er grei informasjon. Har dere noen tips til meg? Spiser jeg greit? Takk. Hilsen jente 16

Besvart 07.12.2017 19:07
 

Svar
Hei

Ut i fra det du skriver at du spiser så høres det svært bra ut. Mengdene er passende for ei jente på din alder. Det er viktig å spise jevnt gjennom dagen for å holde blodsukkeret oppe, unngå overspising og søtsug. Spiser du noen mellommåltider? Du kan gjerne spise en frukt eller litt grønnsaker mellom lunsj og middag, spesielt om det blir mange timer mellom. Vi anbefaler at man spiser hver 3.-4. time.

Du har rett i at genetikk har betydning for kroppsbygning og kroppsstørrelse. Vi mennesker har veldig forskjellig kroppsform, og noen legger på seg på midja, andre på rumpe og noen på lår. Dette er veldig forskjellig og egentlig ikke noe vi kan gjøre så mye med. 

Det er også sånn at litt ekstra på mage/hofte ikke er farlig for helsa. Ofte handler det mer om å føle seg vel, og der må man jobbe mest med eget syn på egen kropp. Har du snakket med noen om at du føler for å gå ned i vekt? Foreldre, venner, søsken? Hva med helsesøster? Hun kan ofte være en god samtalepartner om han har det litt vanskelig. Litt ekstra fett på mage/hofte er også veldig vanskelig å få bort, man må gjerne være veldig nøye på hva man spiser og trene mye, og ofte kommer det tilbake når man går tilbake til normale vaner. Jeg ville derfor spist sunt og trent for å ha god helse og overskudd, ikke for å prøve å bli tynnere.

Her er en artikkel om hvordan man kan lære seg å like den kroppen man har.

Her er noen generelle råd for et sunt kosthold:

  • Spis 3-4 hovedmåltider hver dag, i tillegg til 1-2 mellommåltider. Dette er viktig for god forbrenning, metthetsfølelse og konsentrasjon og energi gjennom hele dagen.
  • Bruk mest mulig grove og fiberrike kornprodukter, både når du spiser brød, knekkebrød og frokostblanding.Spis frukt og grønnsaker som mellommåltid.
  • Velg magre meieri- og kjøttprodukter. Ekstra lettmelk, kesam, cottage cheese, smøreost og lettost. Karbonadedeig, kylling og svin er magre kjøttprodukter. Bruk mest mulig rene kjøttprodukter.
  • Begrens mengden smør, bruk heller margarin og oljer, men pass på mengdene!
  • Ha minst 1/3 av middagstallerkenen med grønnsaker.
  • Drikk vann som tørstedrikk. 
  • Unngå godteri, brus og kaker på hverdager, og begrens inntaket i helgene til en utvalgt mengde som du kan spise med god samvittighet.
  • Bruk noe belgfrukter i matlagingen, dette er bønner, erter og linser.

Lykke til!

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Hvorfor hjelper det å snakke med noen?

Trist gutt (colourbox.com)

Hvis du har det vanskelig får du gjerne råd om å snakke med noen. Kanskje orker du ikke tanken på å skulle snakke om det vonde eller vanskelige og tenker kanskje at det ikke hjelper uansett. Her kan du lese litt om hvorfor det kan være til hjelp å snakke med noen.

Les mer

Hva er det vanlig å veie?

Vekt

For tykk, for tynn eller rett og slett passe - hva er normalt?

Les mer

Øvelser til deg som har et anstrengt forhold til mat, kropp og vekt.

Jente som veier seg selv (www.colourbox.com)

Selvhjelpsøvelser kan være et nyttig arbeidsverktøy for å bli mer kjent med egne tanker og følelser, og bli mer bevisst på spiseforstyrrelsens betydning og mønstre i hverdagen. Øvelsene kan hjelpe deg på veien mot å bli frisk.

Les mer

Selvtillit og selvfølelse

Fornøyd gutt (colourbox.com)

Har du dårlig selvtillit eller selvfølelse? Hva er forskjellen på de to, og hvordan kan du forbedre dem?

Les mer

Tips til et sunt og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

Dette bør du spise før og etter trening

Lønner det seg å spise før du trener, og hva skal du i så fall spise? Og hvor viktig er det egentlig med drikke under treningen? Få gode tips til hva du bør spise og drikke før, under og etter trening her!

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Tykk & tynn
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om tykk & tynn