SVAR
Besvart 26.02.2013 09:54:56
Spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt.
Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
Se spørsmål og svar som ligner for nyere spørsmål.
Hei
Vi forstår deg slik at du får purringer på regninger som du vet at du har betalt, og at dette skyldes en eller annen rutinesvikt hos dem som sender deg regninger.
For at du skal være forpliktet til å betale en regning må det være et lovlig grunnlag for det. Det er vanligvis en avtale du har inngått med den du får regningen fra, eventuelt med tillegg av renter og inndrivelseskostnader dersom du ikke betaler innen fristen. Hvis du får purring på en regning som du har betalt innen fristen, kreves du for mer enn det det er grunnlag for. Da bør du protestere skriftlig på regningen, og opplyse til den som har sendt den hvorfor du ikke vil betale den. Det er viktig å ta vare på kopier av all korrespondanse, og dokumentasjon på at regningen allerede er betalt.
Hvis et inkassoselskap fortsetter å kreve inn penger etter at du har protestert fordi du allerede har betalt regningen, kan du klage til Inkassoklagenemnda. De finner du på klagenemnda.inkasso.no.
Ellers har Forbrukerrådet informasjon om hva man bør gjøre dersom man får en regning man er uenig i her: http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/faktura.
Vi håper at dette var til hjelp!
Hilsen Forbrukerombudet i samarbeid med Ung.no