Hopp til hovedinnholdet

Sluttet på hormonell prevensjon pga humørsvingninger og nedstemthet.

Still spørsmål
account_circle

SPØRSMÅL

Hei! Jeg sluttet med hormonell prevensjon for tre år siden, pga psykologiske bivirkninger som humørsvigninger og nedstemthet. Har prøvd minipille, flere kombinasjonspiller og tilslutt p-plaster. Merker at jeg har hatt det mye bedre med meg selv psykisk de siste årene etter jeg sluttet med hormonell prevensjon men dette kan jo være tilfeldig. Desverre kom kvisene tilbake når jeg sluttet med prevensjon, og de har blitt mye verre det siste året. De siste mnd har jeg følt meg nedstemt, slapp og sliten, stressa og har ofte forkjølelse. Kan også nevne at blodtrykket mitt er litt høyt, 151/103 etter 30min hvile (Er normalvektig og fysisk aktiv). Vurderer å begynne på hormonell prevensjon igjen (vurderer yasmin p-pille), både for å unngå graviditet og også for å bli kvitt kvisene. Men er redd for å oppleve de samme humørsvigningene og bivirkningene jeg opplevde sist jeg prøvde. Vurderer evt hormonspiral men den vil jo ikke bedre huden.. Har dere noen gode råd?? Hilsen litt fortvila 23åring

SVAR

Besvart 20.03.2017 10:51:59
Jeg synes også du bør lese:
attach_file

Hjelp deg selv ut av depresjonen

Depresjon påvirkes i stor grad av hvordan du tenker. Én måte å mestre depresjon på kan være å utforske og avsløre den negative og urealistiske tenkningen, og så lære seg å korrigere tanker og bytte dem ut med realistiske. Her er tipsene du trenger.

 

Les mer
attach_file

Kviser – akne

Nesten alle får kviser på et eller annet tidspunkt, men hvorfor får vi dem? Og hva kan du gjøre for å bli kvitt dem?

 

Les mer
account_circle