Hopp til hovedinnholdet

Avhengig av mobilen

Jente 16 år
 

Spørsmål

Hei. Jeg tror jeg har blitt avhengig av mobilen! Jeg føler meg ofte ganske alene, og da MÅ jeg ha mobil og internett. Når jeg er alene får jeg lett angst, og det eneste jeg vet som hindrer det er å sitte på mobilen og bla gjennom tilfeldige greier på internett, så jeg blir ofte sittende i timesvis med det. Og om jeg er et sted, og ikke har noe spesielt å gjøre, er det ofte jeg bare blir sittende å bruke opp alle mobildata minuttene mine, og om jeg ikke har 3G eller wifi er det helt forferdelig... Og så er jeg blitt veldig opphengt i antall likes og følgere og sånt. Det hender også jeg blir sittende til langt på natt og holde på med mobilen, og sover dårlig pga det. Mobilen har også hindret meg i å gjøre ting jeg egentlig liker, som å lese. Jeg elsker bøker, men klarer bare ikke å legge mobilen fra meg. Noen tips til å bli mindre avhengig, og klare å gjøre andre ting når jeg er alene? Er det andre ting jeg kan gjøre for å hindre angst? Hilsen jente, 16

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Du ønsker å få hjelp til dette nå, og det er bra.  Å innse problemet er første skritt på veien til å løse det.  Det er jo to ting i dette, og det er at du føler deg ensom og engstelig og du har funnet en slags løsning, men den gir deg et avhengighetsproblem.  -Det å jobbe med å finne andre løsninger på angsten som kommer når du er ensom, er nok et viktig fokus.  Det kan handle om å jobbe med å tåle å være alene, og å ha konkrete planer for hva du kan gjøre når det er sånn.  Det å ha en god og konkret plan er til hjelp.  Kanskje kan du lage deg en liste med hva du skal gjøre når du er hjemme alene.  Lese, trene, høre på musikk, gjøre lekser, rydde og ordne o.s.v.  er gode ting.  Bestem deg for tider det er lov å bruke mobilen, og sett på alarm, så du holder tiden.  -Trapp gjerne gradvis ned om det føles best.  -Når man skal slutte med noe, er det viktig å ha noe annet å gjøre i stedet, så det er det som skal inn i planen din.  Det å endre litt på hvordan du tenker når du føler deg engstelig og alene, kan også være til hjelp.  Se råd om det i artikler under.  Du kan også prate med noen som kan hjelpe og støtte deg for å få til dette.  Prat med noen hjemme eller med helsesøster på skolen din eller på Helsestasjon for ungdom.

Det er bra at du ser sammenheng mellom stor mobilbruk og dårlig nattesøvn.  Det er så viktig med god nattesøvn, og det vil jo gjøre at du føler deg bedre neste dag også og har mer overskudd til å gå løs på endringsarbeidet.  Start derfor med å slå av mobilen i god til før leggetid og bestem deg for å ikke slå på før neste morgen. Det vil kanskje være litt vanskelig i starten, men det vil fort bli en god vane.  -Og finn deg en god og lettlest bok å kose deg med på senga!

Lykke til!

Vennlig hilsen helsesøster
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Panikkangst

Jente får angst på gata (colourbox.com)

Panikkanfall er noe alle kan oppleve å få. Det er ikke farlig, men veldig ubehagelig. Har du litt mer kunnskap om hva som skjer i kroppen ved panikkanfall, kan det være til hjelp.

Les mer

Avhengighet

Jente røyker (colourbox.com)

Bruken av rusmidler og tobakk (nikotin), kan føre til avhengighet. Hva det skyldes, og hvordan det oppleves kan du lese mer om her.

Les mer

Sjekk om du er avhengig av pengespill

Spiller på nettcasino (colourbox.com)

Klarer du ikke å kontrollere lysten til å spille - selv når du ikke har penger? Da kan du være spilleavhengig. Les mer om symptomene og årsakene til spillproblemer her.

Les mer

Kaos i hodet og følelser som koker?

Frustrert og lei gutt (colourbox.com)

Ro deg ned og skaff deg oversikt over situasjonen. Lær deg litt "psykologisk førstehjelp" og bruk hjelpehånden for å rydde i tankene.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Problemer hjemme
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om problemer hjemme