Hopp til hovedinnholdet

Sliter med dødsangst

Gutt 15 år
 

Spørsmål

Hei sliter med døds anst spesiellt etter og ha lagt meg. Er ikke redd for og dø i morgen om ett år eller om ti år. Jeg sliter bare med tanken om at jeg må dø en dag. Noen eksempler på mine tanker Eks1. Hvis jeg blir 80 år har har jeg levd 25 prosent allerede når jeg er 20 år. Eks2. Hva skjer når jeg er død? Er det noe ubehaglig ? Er det helt slutt? Må jeg pines for alltid etter døden. Hva kan jeg gjøre for og tenke mindre på dette som egentlig er unødvendig og tenke på. For det er jo normalt sett veldig lenge til jeg må dø.

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for at du skriver til oss med dette spørsmålet! Det er nok mange som kan bli både redde og urolige av å tenke på døden. Det er et stort tema som mennesker gjennom historien har tenkt mye på. Det betyr at du ikke er alene om å tenke på døden. Noen kan i perioder bli ganske skremte når de tar inn over seg at vi alle skal dø en dag. Slik høres det ut for at du har det nå, og det er nok ubehagelig for deg.

Det er ikke uvanlig at folk på din alder plutselig får en periode der de er redde for døden, og tenker "store tanker" som kan virke ganske svimlende. Som regel henger det sammen med at man er på vei inn i en ny og mer voksen fase av livet, og at man holder på å utvikle seg til å tenke mer abstrakt enn før. Du er jo i en alder der mye skjer, og trolig kan du forstå disse tankene som en normal del av utviklingen din.

Heldigvis er det slik at de ”store tankene” for de aller fleste mister mye av sin skremmende betydning etter hvert som man blir eldre eller kommer seg gjennom overgangen til nye faser i livet som man er på vei til. 

Likevel er det viktig at du har det greit her og nå, og at du får nok søvn. Det fins gode måter å jobbe med det du beskriver på, noe kan du gjøre selv og du kan også få hjelp for det.

Hvis man bruker mye tid på å tenke, gruble og bekymre seg, kan de vonde følelsene bli forsterket. Det kan kanskje hjelpe deg å prøve å finne mer ut av de negative tankene og hvordan de påvirker deg. Da kan du utforske dem mer og forsøke å finne mer positive og realistiske tanker. Du kan også forsøke å spørre deg selv: "er disse tankene til hjelp for meg?" eller "er det nyttig for meg å bekymre meg for dette?" Når det gjelder angst for døden er det mange som syns det hjelper å minne seg selv på at ingen kan styre døden uansett, og da kan man like godt bruke tiden på andre ting enn å tenke for mye på den. Dette er jo ikke så enkelt i praksis, men du kan lese mer om hvordan du kan jobbe med de skremmende tankene i artiklene jeg har lagt ved under. 

Før man sovner kommer ofte tankene snikende om ting man ikke har hatt tid til å tenke på om dagen. Noen syns det kan være hjelpsomt å roe ned med en god bok eller noe annet som gjør at man kobler av før man skal sove. Å bruke pc eller ipad er ikke anbefalt den siste tiden før man sovner, fordi lyset fra skjermen har en effekt som gjør at vi føler oss mer våkne.

Det finnes som sagt hjelp for det du strever med, så jeg håper du kan snakke med noen om hvordan du har det nå. Det er ikke godt å være alene med slike tanker som du beskriver. Kan du snakke med noen i familien din om det? 

Mange ungdommer synes det er vanskelig å søke hjelp, en del er bekymret for å bli misforstått, ikke bli tatt på alvor og synes det er vanskelig å forklare negative tanker og følelser. Jeg tror mange også er usikre på om det vil være til hjelp,  men vi vet at det å sette ord på vanskelige tanker hjelper og at det er viktig å oppsøke en som har kunnskap om det man strever med.

Hvis ønsker hjelp, kan du gå til helsesøster eller rådgiver på skolen din. En annen mulighet er Helsestasjonen for ungdom der du bor, der jobber det helsesøster og lege, og ofte også psykolog. Du kan gå til Helsestasjonen for ungdom uten å ha bestilt time på forhånd også, og det er gratis. På nettsiden til kommunen du bor i kan du finne åpningstider og hvor de holder til. Du kan lese mer om det i artikkelen jeg har lagt ved. 

Lykke til, håper du etter hvert klarer å finne roen på kveldene og at du finner en god samtalepartner som kan lytte til deg og gi deg hjelp på veien.

 Hilsen psykologen
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Helsestasjon for ungdom

Gutt hos legen (colourbox.com)

Helsestasjon for ungdom er et GRATIS tilbud til ungdom. Der kan du få veiledning om prevensjon og seksuell helse. Du kan også kan få hjelp innenfor psykisk helse og svar på andre helsespørsmål.

Les mer

Oversikt over gode hjelpetjenester

Jenter bruker mobilen sin (colourbox.com)

Her finner du oversikt over gode hjelpetjenester for deg som har det litt vanskelig for tiden, eller deg som har spørsmål om alt fra problemer hjemme, alkohol, kropp og helse, til verneplikt og førerkort.

Les mer

Søvn er viktig!

Trøtt jente (colourbox.com)

Mye trøtt og sliten? Irritabel og ukonsentrert også kanskje? Du er ikke alene om det. Som regel skyldes det rett og slett for lite søvn. Husk å skru av alle skjermer en time før du legger deg.

Les mer

Snakk med foreldrene dine om vanskelige ting!

Jente prater med faren sin (colourbox.com)

Er det vanskelig å snakke med foreldrene dine om personlige ting? Åpenhet og tillit vil alltid lønne seg i det lange løp, og husk at foreldre ikke alltid er like håpløse som du tror, og ofte kan hjelpe deg om du trenger det.

Les mer

Lær å takle vanskelige situasjoner og vonde følelser

Du kan lære deg metoder for å takle vanskelige situasjoner. Om du lærer deg å ta bedre styring over tankene dine, kan du få kontroll over hva du skal gjøre når følelsene er sterke eller vonde.

Les mer

Kaos i hodet og følelser som koker?

Frustrert og lei gutt (colourbox.com)

Ro deg ned og skaff deg oversikt over situasjonen. Lær deg litt "psykologisk førstehjelp" og bruk hjelpehånden for å rydde i tankene.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Psykisk / følelser
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om psykisk / følelser