Hopp til hovedinnholdet

Jeg sliter med å sove; sovner sent, mye mareritt og våkner anspent og sliten. 

Gutt 17 år
 

Spørsmål

jeg er dysletiker, så beklager skrivefeil: Jeg har utrolige problemer med og sove. Hva jeg tror grunden er er stress og angst. jeg er veldig sliten hele tiden men er aldri onkli trøtt eller søvnig. Men til bake til sovedelen, hvis jeg er så heldig og få sove så sovner jeg ikke før 3 på natta, og om jeg er virkelig heldig våkner jeg igjen senest 10. ikke bare det men jeg stresser mye når jeg såver, jeg merker kroppen er sliten og er anspent og er von når jeg våkner og det er kjeldent jeg ikke drømer eller har en fin/rolig drøm når jeg såver. jeg har nesten altid mareritt. aldt fra Zombie Apacolypse til og bli jagd av mora mi som morfa in til en bikje med rabis fordi ho fikk i seg en gass.. dette har fåregått helt siden påske men det har bare blitt værre og værre nå i det siste. men til og med før påske hadde jeg mye problemer med og såve. men rundt høstferien såv jeg 18 timer i strekk uten problem. og nå er jeg heldig om jeg får 7... takk for hjlpen på forhond..

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for at du spør oss om dette.

Mange ungdommer sliter med søvn, og for mange skyldes dette stress og angst, som du sier. Med dårlig og lite søvn blir energinivået lavt og det går utover skole og fritid. Jeg forstår at du ikke har det bra nå og det er fint at du ønsker hjelp for å få det bedre.

1 av 3 ungdommer har problemer med søvnen minst 4 ganger i uka. Konsekvensene av for lite søvn er mange. Noen bli irritable og følelsesmessig ustabile. Man blir mindre oppmerksom og ukonsentrert, som i stor grad påvirker skoleprestasjoner.

Hvis du tror at stress og angst er hovedårsaken til søvnproblemene dine, anbefaler jeg deg å snakke med noen om dette for å få hjelp. Å håndtere stress eller angst er ikke lett på egenhånd, men helsesøster, fastlegen din eller psykolog på helsestasjon for ungdom kan hjelpe deg. Da tenker jeg også at søvnen din vil bli bedre.

I artikkelen "søvn er viktig!" kan du lese om generelle råd for god søvn.

Men det er en del momenter du kan se på og gjøre for å forbedre søvnen og søvnkvaliteten din:

Hva bør du og hva bør du ikke gjøre:
* Følg klokka: søvnen fungere best når vi legger oss og står opp til omtrent samme tid hver dag. Sov ikke lenger enn 1 time ekstra i helgene hvis du sliter med søvnen.
* Vær ute i dagslys i løpet av dagen.
* Bygg opp søvnbehovet - søvnen blir dypere jo lenger det er siden du sov sist. Unngå derfor ettermiddagslurer.
* Unngå å bruke mobilen, nettbrettet eller se på tv timen før du skal legge deg. Det blå skjermlyset "lurer" hjernen til å tro at det er dag, slik at søvnhormon-produksjonen (melatonin) ikke kommer i gang når det skal og du blir ikke trøtt.
* Kaffe, te og coladrikker inneholder koffein og bør unngås på kvelden. Den oppkvikkende effekten kan vare i mange timer etter inntak.
* Fysisk aktivitet i løpet av dagen er bra for søvnen, men unngå hard trening de siste timene før sengetid.
* Blir du irritert av at du ikke får sove, er det ofte vanskelig å sove godt. Frustrasjon øker spenninger i kroppen og gjør det vanskelig å slappe av.

Hvis du ikke får sove:
*
Hvis du ikke får sove - stå opp! Gå i et annet rom og gjør noe avslappende, som å lese en bok.
* Bekymringskvarteret - Dersom du har en tendens til å bli liggende og bekymre deg og derfor ikke får sove, kan du forsøke følgende teknikk: sett av et kvarter hver kveld til samme tid hvor du skriver ned bekymringene dine. Bestem deg for at du heller skal tenke nøye gjennom disse bekymringene og tankene på den avsatte tiden neste dag.
* Avspenning - Mange som sliter med å sove har et høyt mentalt aktivitetsnivå på kveldene med påtrengene tanker, bekymringer og følelser, som gjør det vanskelig å sovne. For å roe ned kroppen kan det være ¨til hjelp å lære seg en avspenningsteknikk.

Mange opplever problemer med søvnen i perioder og kan kjenne seg uopplagte og søvnige på dagtid. Det er helt normalt.

Hvis dette varer over lengre tid og går utover daglig fungering, kan det hende at man lider av en søvnsykdom (kronisk søvnløshet, søvnapné eller urolige bein). Da er det lurt å snakke med en fagperson for å avdekke om det er det som er årsaken. Da kan du kontakte helsesøster på skolen, helsestasjon for ungdom eller fastlegen din.



Jeg legger ved noen artikler som du også kan lese.

Lykke til og ta vare på deg selv!

Hilsen Helsesøster

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Søvn er viktig!

Trøtt jente (colourbox.com)

Mye trøtt og sliten? Irritabel og ukonsentrert også kanskje? Du er ikke alene om det. Som regel skyldes det rett og slett for lite søvn. Husk å skru av alle skjermer en time før du legger deg.

Les mer

Panikkangst

Jente får angst på gata (colourbox.com)

Panikkanfall er noe alle kan oppleve å få. Det er ikke farlig, men veldig ubehagelig. Har du litt mer kunnskap om hva som skjer i kroppen ved panikkanfall, kan det være til hjelp.

Les mer

Kaos i hodet og følelser som koker?

Frustrert og lei gutt (colourbox.com)

Ro deg ned og skaff deg oversikt over situasjonen. Lær deg litt "psykologisk førstehjelp" og bruk hjelpehånden for å rydde i tankene.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Psykisk / følelser
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om psykisk / følelser