Hopp til hovedinnholdet
Zelda © Lina Neidestam, distr. strandcomics.no
Det mener jeg (ung.no)
Det mener jeg (ung.no)

Jeg er så lei av å sitte å vente på noe som aldri kommer til å bli bedre. selvskadingen forsetter og forsetter... jeg har blitt helt ødelagt.. jeg føler meg ikke trygg.hva mer er det jeg kan gjøre..?

Jente 16 år
 

Spørsmål

Jeg er så lei av å sitte å vente på noe som aldri kommer til å bli bedre.. Jeg hadde en person jeg hadde tillit til.. som klarte å styre tankene mine til noe positivt. men hun er borte nå..det var en dame.. hun fikk meg til å håpe, håpe på at det ville skje en endring. jeg hatet det jeg hater at jeg ennå håper for det blir ikke bedre jeg klarer ikke å styre tankene mine. og selvskadingen forsetter og forsetter... jeg har blitt helt ødelagt.. jeg føler meg ikke trygg hjemme, på skolen ingen plass lengre.. det er helt umulig å konsentrere seg på skolen. og jeg snakker med både bup, helsøster, barnevernet, vært innlagt på psykiatisk mange ganger hva har jeg ikke prøvd, det hjelper ikke jeg får ikke sove, jeg har ingen mat lust og går på tabeletter som liksom skal hjelpe me på få opp matlusten og få meg til å sovne men det er ingenting som hjelper d gjør meg bare uvell.. hva mer er det jeg kan gjøre..?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei jente 16,

Takk for at du ville skrive inn til oss. Det høres ut som om du har det veldig vondt nå. Når man har det tungt, så kan det være vanskelig å ha tro på at ting kan bli bedre.

Du forteller at du opplever å ikke klare å styre tankene dine til noe positivt, at du selvskader, at du ikke kjenner deg trygg noen steder og at du har konsentrasjonsvansker. Du skriver også at du ikke har matlyst og at du strever med søvnen. Det kan ikke være lett å ha det slik.

Du forteller at til tross for at du snakker med BUP, helsesøster, barnevernet, og har flere innleggelser på psykiatrisk avdleing bak deg, så får du det ikke bedre. Du har tidligere opplevd å ha en person som klarer å få styrt tankene dine over til noe positivt, og det er bra. Kanskje du kan komme på hva denne personen gjorde som fikk deg til å føle deg bedre? Dersom du kommer på noe som denne personen gjorde for deg, så kan du bygge videre på dette. Du kan også fortelle om hva som virket positivt for deg til de du har rundt deg- både BUP, barnevern og helsesøster.

Jeg vil anbefale deg å ta opp med behandleren din på BUP at du ikke opplever å kjenne deg bedre med den oppfølgingen du får nå. På denne måten kan dere snakke sammen om andre måter du kan få hjelp på. Det er slik at behandlere er opptatte av å få tilbakemelding fra pasientene sine, fordi de på denne måten kan legge opp behandlingen annerledes. Det er ingenting en behandler ønsker mer enn å kunne hjelpe pasienten sin til å få det bedre! Du kan også vise behandleren din det du har skrevet til oss, og så kan dette være et utgangspunkt for en samtale mellom dere. 

Avslutningsvis legger jeg ved noen artikler om depresjon og selvskading som jeg håper kan være nyttige for deg å lese. Aritklene kommer med flere råd om hvordan man kan jobbe seg gjennom både selvskading og depresjon. Det ligger også en artikkel om søvn under svaret mitt, som gir flere råd om hvordan man kan få bedre søvnhygiene. Kanskje du kan få noen gode tips rundt dette?

Jeg håper du velger å snakke med behandleren din om håpløsheten din, og at du kan bli møtt på dette. Jeg ønsker deg lykke til videre. 

Med vennlig hilsen psykologen

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Selvskading - sett ord på det

Selvskading (colourbox.com)

Det kan være vanskelig å forstå hvorfor noen vil påføre seg selv kutt og sår. Selvskading er et emne som kan være vanskelig å snakke om, men åpenhet er ofte det beste.

Les mer

Depresjon og negativ tenkning

Gutt tenker

Depresjon påvirkes i stor grad av hvordan man tenker. Det finnes måter å snu typiske tankemåter som "Jeg er ikke noe verdt" og "Jeg får ikke til noe, uansett".

Les mer

Hjelp deg selv ut av depresjonen

Gutt tenker

Depresjon påvirkes i stor grad av hvordan man tenker. Én måte å mestre depresjon på kan være å utforske og avsløre den negative og urealistiske tenkningen, og så lære seg å korrigere tanker og bytte dem ut med realistiske. Annen bevisstgjøring og stukturering i hverdagen kan også være til hjelp.

Les mer

Søvn er viktig!

Trøtt jente (colourbox.com)

Mye trøtt og sliten? Irritabel og ukonsentrert også kanskje? Du er ikke alene om det. Som regel skyldes det rett og slett for lite søvn. Husk å skru av alle skjermer en time før du legger deg.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Psykisk / følelser
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om psykisk / følelser