Hopp til hovedinnholdet

Har dere noen tips til hvordan jeg skal komme ut av dette?

Jente 18 år
 

Spørsmål

Hei. Jeg har slitt med spiseforstyrrelse i 4 år (angst og depresjon kom som «bivirkninger» av spiseforstyrrelsen) Men jeg ble friskmeldt for snart et år siden. Jeg har hatt to tilbakefall og det tredje kom for 2 uker siden. I høst flyttet jeg ut for å studere, samtidig som jeg og min daværende kjæreste slo opp, og morfaren min tapte kampen mot kreften bare noen uker senere. Nå sliter jeg veldig, jeg bekymrer meg over ting jeg egentlig kan og jeg sliter med tanker jeg hadde da jeg var syk. Jeg sover i snitt kanskje 2-3 timer hver natt fordi tankene holder meg våken. Jeg er kvalm og har hodepine daglig, og har hatt panikkanfall gjentatte ganger de siste to ukene. Jeg ringer mamma hver dag men det er ingen ønskelig situasjon, hun kan til en viss grad hjelpe meg men både jeg og de rundt meg tenker at jeg kanskje må begynne å gå til psykolog igjen. Hva tenker dere? Har dere eventuelt noen tips til hvordan jeg kan komme meg ut av dette selv eller er det lurest å ta kontakt med en psykolog?

Besvart 18.10.2018 20:09
 

Svar
Hei

Takk til deg som skriver til oss i ung.no. 

Det høres veldig vanskelig ut for deg og jeg tenker det vil være godt for deg om du søker litt hjelp og støtte nå. 

Jeg vil anbefale deg at du går til Helsestasjon for ungdom og ber om støttesamtaler der. Der kan du få hjelp til å forstå hva som skjer inni deg og sortere tanker og følelser. De kan også guide deg på hvordan du kan få en bedre døgnrytme og få til å sove bedre. Dersom Helsestasjon for ungdom blir alvorlig bekymret for deg, så vil de be deg ta kontakt med fastlegen din for å få en henvisning til DPS eller privat praktiserende psykolog med avtalehjemmel. 

Det er viktig nå at du søker støtte hos noen som du stoler på og som du tror kan være der for deg. Du trenger ro, forståelse og at noen bryr seg om deg. Hvis mamma er en slik person for deg nå, så tillat deg selv å ha henne som en trygghetsperson for deg nå. Jeg tenker det er fint for deg å ha noen som kan være på lag med deg og kjempe mot det strevet du kjenner så sterkt på nå. 

Du bør jobbe for å spise regelmessig - det vil si frokost, lunsj, middag og kveldsmat. Ikke spis for lite eller for mye, og hopp ikke over måltider. De er alle viktige for deg nå.

Forsøk å puste, bruk lungene dine og legg deg gjerne litt ned for å kjenne etter og forsøk å finne roen. Om du får det til la tankene komme og la dem gå igjen. De er der og det er ikke alt du behøver å gå inn i.

Søvn er veldig viktig, så det bør du ha fokus på i samtalene med helsepersonell. Forsøk å legge deg til fornuftig tid og hold rytmen hver kveld. Ikke sov til lang på dag og forsøk å la være å sove på dagen, selv om du føler deg stuptrøtt. 

Jeg har lagt ved flere artikler til deg med flere gode råd for hva du kan gjøre nå for å hjelpe deg selv.

Ta godt vare på deg selv! Jeg ønsker deg alt godt.

Vennlig hilsen psykologen

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Hvorfor hjelper det å snakke med noen?

Trist gutt (colourbox.com)

Hvis du har det vanskelig får du gjerne råd om å snakke med noen. Kanskje orker du ikke tanken på å skulle snakke om det vonde eller vanskelige og tenker kanskje at det ikke hjelper uansett? Her kan du lese om hvorfor det kan være til hjelp å snakke med noen og få råd om hvordan du kan komme igang.

Les mer

Ungdom og psykisk helse

Alle mennesker opplever problemer. Det er normalt og naturlig å ha det vanskelig med følelser og tanker i perioder. Du kan være trist og nedfor, sint eller redd, men oftest går det over igjen. Varer det, er det lurt å prate med noen.

Les mer

Helsestasjon for ungdom

Gutt hos legen (colourbox.com)

Helsestasjon for ungdom er et GRATIS tilbud til ungdom. Der kan du få veiledning om prevensjon og seksuell helse. Du kan også kan få hjelp innenfor psykisk helse og svar på andre helsespørsmål.

Les mer

Lær å takle vanskelige situasjoner og vonde følelser

Du kan lære deg metoder for å takle vanskelige situasjoner. Om du lærer deg å ta bedre styring over tankene dine, kan du få kontroll over hva du skal gjøre når følelsene er sterke eller vonde.

Les mer

Spiseforstyrrelser og følelser

Jente ser bekymra ut (colourbox.com)

Veldig mange 14–15-åringer synes de er for tykke selv når de er normalvektige, og mange tenker på å slanke seg uten at det er behov for det. Andelen øker oppover i tenårene. Slanking, vektkontroll og uheldige matvaner kan øke risikoen for å utvikle spiseforstyrrelser.

Les mer

- Jeg synes det er vanskelig å takle vonde følelser

Trist gutt (colourbox.com)

Jeg synes ikke det er så lett hele tiden. Noen ganger føler jeg at jeg er deprimert, men jeg tror kanskje jeg er lei meg. Hvordan skal jeg klare å komme meg ut av en vond følelse?

Les mer

Kaos i hodet og følelser som koker?

Frustrert og lei gutt (colourbox.com)

Ro deg ned og skaff deg oversikt over situasjonen. Lær deg litt "psykologisk førstehjelp" og bruk hjelpehånden for å rydde i tankene.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Psykisk / følelser
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om psykisk / følelser