Hopp til hovedinnholdet

Er det bare stress, eller kan det være noe mer?

Still spørsmål
account_circle

SPØRSMÅL

Mesteparten av 2018-2019 har jeg hatt perioder der jeg har følt meg helt utslitt og trist, uten at jeg egentlig har noen spesiell grunn til å føle det sånn. Det har gått opp og ned, med perioder der jeg har følt meg helt normal og har hatt det fint, og med perioder der alt har føltes helt håpløst. Jeg er nå i en sånn periode igjen og vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er helt utslitt og har ikke noe energi eller overskudd. Jeg sliter med å få sove om kvelden, men sliter også med å komme meg opp om morgenen når jeg først har fått til å sovne. Jeg er veldig ufokusert og ukonsentrert, både med tanke på skolearbeid og ellers på fritiden (feks. Når jeg ser på tv eller snakker med folk). Jeg har veldig lett for å gråte, som er veldig uvanlig for meg. Jeg har varierende matlyst, det skifter mellom null matlyst og at jeg trøstespiser. Ellers føler jeg meg bare veldig trist og udugelig, og jeg sliter med å finne ut hva jeg vil gjøre videre i livet. Er det bare stress, eller kan det være noe mer?

SVAR

Besvart 06.12.2019 07:43:57
Jeg synes også du bør lese:
attach_file

Over 18 med psykiske problemer?

Det er hjelp å få ved psykiske problemer. Kontakt skolehelsetjenesten, Helsestasjon for ungdom, fastlegen eller Psykisk helsetjeneste i kommunen. De kan gi deg samtalehjelp og/eller henvise deg til DPS eller annen psykolog.

 

Les mer
attach_file

Hjelp deg selv ut av depresjonen

Depresjon påvirkes i stor grad av hvordan du tenker. Én måte å mestre depresjon på kan være å utforske og avsløre den negative og urealistiske tenkningen, og så lære seg å korrigere tanker og bytte dem ut med realistiske. Her er tipsene du trenger.

 

Les mer
attach_file

Søvn er viktig!

Mye trøtt og sliten? Irritabel og ukonsentrert også kanskje? Du er ikke alene om det. Som regel skyldes det rett og slett for lite søvn. Husk å skru av alle skjermer en time før du legger deg.

 

Les mer
attach_file

Fysisk aktivitet i hverdagen - viktig og sunt

Helst bør du være aktiv minst en time hver dag. All aktivitet er bedre enn ingen aktivitet!

 

Les mer
attach_file

Depresjon og negativ tenkning

Depresjon påvirkes i stor grad av hvordan man tenker. Det finnes måter å snu typiske tankemåter som "Jeg er ikke noe verdt" og "Jeg får ikke til noe, uansett".

 

Les mer
attach_file

Hvorfor hjelper det å snakke med noen?

Hvis du har det vanskelig får du ofte råd om å snakke med noen. Kanskje orker du ikke tanken på å skulle snakke om det eller tror at det ikke hjelper uansett? Her forklarer vi hvorfor det hjelper og hvordan du kan komme igang.

 

Les mer
attach_file

Råd til deg som sover dårlig

Sliter du med å få sove godt, sovne når du legger deg eller med å komme deg opp om morgenen? Dette kan du gjøre.

 

Les mer
account_circle