Hopp til hovedinnholdet

Hvordan kan jeg få overskudd til trening?

Jente 15 år
 

Spørsmål

Hei, jeg er en jente som trener ganske mye, stort sett hver dag men prøver å legge inn en dag fri, de siste månedene tror jeg ikke at jeg har fått nok restitusjon og jeg har fått humørsvingninger, gråter lett og mister lysten på trening. Mensen har også gått bort. Eg tror jeg er overtrent. Det kan vere at jeg også spiser for lite. Har snakket med mor om dette. Hva bør jeg gjøre? Hvordan kan jeg få overskudd og føle at kroppen fungerer på trening?

Besvart 20.06.2018 18:42
 

Svar
Hei jente 15 år.

Det høres ut som om du trenger mere hvile og mere mat. Å få god utbytte av trening innebærer nok mat med fastlagte restitusjonsmåltider og nok hvile. 

Jeg blir bekymret for deg når jeg hører at du har mistet menstruasjonen. Det blir viktig fremover at du får støtte av foreldrene dine til å spise nok mat regelmessig. I tillegg må du legge inn nok hvile. Du bør ikke trene før du har en vekt som gjør at du får tilbake menstruasjonen. Om du skal trene bør det være i veldig små mengder.  

På nettsidene til minidrett.no kan du ta et nettbasert kurs som omhandler idrettsernæring. Det anbefaler jeg både deg og foreldrene dine til å ta. Der får dere en god innføring i hvor mye mat og hvor mye hvile kroppen trenger når man trener. Du bør planlegge måltidene dine godt, spise fire hovedmåltider og mellommåltider før og etter treningene dine. 

På sunnidrett.no finner du også mye informasjon om viktigheten av å spise smart når du driver med idrett. 

Det kan hende at du trenger oppfølging av helsepersonell. Når man har gått mye ned i vekt er det viktig med tett oppfølging. Jeg anbefaler deg derfor å kontakte fastlegen din for en undersøkelse og vurdering om du trenger mere hjelp. 

Det er fint om du kan la moren din lese dette svaret slik at hun kan støtte deg best mulig fremover. 

Jeg legger ved noen artikler. 

Vennlig hilsen familieterapeut/sykepleier

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Hvor mye trening er nok, og hvor mye er for mye?

Sliten jente på spinning (colourbox.com)

Hvor mye trening som er akkurat passe finnes det ikke noen fasit på. Men i denne artikkelen får du tips til hvordan du kan finne ut hva som er passe mengde for deg.

Les mer

Mye å gjøre? Stressa? Stort press?

Stress (colourbox.com)

Jeg går på håndball, kor, klatring, snowboard og ski. Jeg vil gjøre det bra på skolen, for jeg må ha gode karakterer for det jeg skal inn på etterpå...

Les mer

Helsestasjon for ungdom

Gutt hos legen (colourbox.com)

Helsestasjon for ungdom er et GRATIS tilbud til ungdom. Der kan du få veiledning om prevensjon og seksuell helse. Du kan også kan få hjelp innenfor psykisk helse og svar på andre helsespørsmål.

Les mer

Dette skjer med kroppen om du spiser for lite

Jente er sulten og holder seg for magen (colourbox.com)

Er det farlig å spise lite mat i én dag, og hva med en lengre periode? Hvor lite mat kan man spise før det blir farlig, og hva er egentlig konsekvensene? Her får du svar.

Les mer

Tidlige tegn på spiseforstyrrelse

Jente som ser på grønnsak (www.colourbox.com)

Er du bekymret for at en venninne, en kjæreste, eller et familiemedlem har en spiseforstyrrelse? Noen tegn kan være typiske, selv om det er variasjoner.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Spiseforstyrrelser
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om spiseforstyrrelser