Spørsmål og svar

Har hatt mensen mellom 1/2 og 1 år, får alltid smerter en uke før og etter

Jente, 13

Hei, jeg har hatt mensen mellom 1/2 og 1 år. Jeg får aldri menssmerter når jeg har mensen, men uka før og uka etter. Er dette normalt, eller burde jeg snakke med lege evt. helsesykepleier?

Hei!
Jeg forstår at du blir usikker på dette, mensen er fortsatt nytt og uvant så kort tid etter at det startet. Det du beskriver er helt normalt og ingen grunn til bekymring. Det at det har vært sånn hele tiden tyder også på at det er slik din syklus er. Smertene kan variere i styrke og lengde, og det er ikke uvanlig å få disse smertene en uke før og etter menstruasjon. Noen kvinner opplever også svimmelhet, kvalme, diare eller brekninger. Det finnes smertestillende preparater som Ibux eller Naproxen, og disse er smertelindrende for mange. Hvis du ikke har forsøkt disse, anbefaler jeg at du forsøker det når du kjenner at det begynner å murre. Andre råd inkluderer fysisk aktivitet og varmepute mot magen. Har man mye plager kan det å starte på en form for hormonell prevensjon hjelpe.

Du kan lese mer om mensen og mensensmerter i artikkelen under svaret. Skulle du ønske hjelp med smertene eller er veldig bekymret kan du kontakte helsesykepleier, fastlegen, eller helsestasjon for ungdom. Håper dette var oppklarende og lykke til videre!

Mvh

Legen

Besvart: 13.7.2021

Oppdatert: 13.7.2021

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål