SVAR
Besvart 24.05.2019 19:36:15
Spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt.
Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
Se spørsmål og svar som ligner for nyere spørsmål.
Hei, gutt 17.
Alle lærere forholder seg til det som heter opplæringsloven når karakterer settes. Denne kan du finne informasjon om hos Utdanningsdirektoratet sine sider her, eller direkte hos lovdata.no her.
Når lærere vurderer innleveringer forholder de seg til ulike vurderingskriterier. Vurderingskriteriene er utarbeidet ut i fra kompetansemålene for hvert fag. Kompetansemål for de ulike fagene kan du finne her. Kompetansemålene sier noe om hva elevene skal lære. Det betyr likevel ikke at hver elev kan hvert mål like godt. Derfor kan vurderingskriteriene fortelle noe om de ulike nivåene. De ulike nivåene forteller gjerne igjen om eleven ligger på et lavt/begynnende, middels eller høyt faglig nivå. Vurderingskriterier vil variere fra fag til fag, men alle er laget med utgangspunkt i regelverk og kompetansemål. I andre tilfeller hvor man har prøver hvor svaret er riktig eller feil bruker man gjerne poeng, også er det en poengskala som avgjør hvor mange poeng som utgjør de ulike karakterene.
Når standpunktkarakterer settes er det litt ulik praksis i ulike fag. I enkelte fag kan man si at sluttkompetansen teller mest, fordi den viser en utvikling gjennom året, og da kan siste del av året fortelle hvor mye du har lært via feks. en tentamen som dekker flere læringsmål (typisk for fag som feks. matte). I andre fag er det noen kompetansemål som tilhører høstterminen, mens andre kompetansemål tilhører vårterminen. Da må læreren se på hele året for å se en samlet kompetanse.
Håper du fikk svar på det du lurte på. Se ellers mer info i artikkelen under svaret mitt.
Lærer på videregående skole, i samarbeid med ung.no.
Jeg synes også du bør lese:
attach_file
Det er ikke tilfeldig hvordan karakterene settes. Her er en oversikt over hva lærerne vektlegger når de setter dine karakterer.
Les mer