SVAR
Besvart 09.06.2020 14:01:59
Hei
Fint at du skriver til oss. Du har det vanskelig, og jeg forstår at du trenger hjelp. Det å snakke med miljøterapeut er fint du har fått til, men det virker ikke som om du har tillit til den personen lenger. Nå er snart skoleåret slutt, så det haster litt med å få snakket med en annen person som kan bli kjent med deg for den du er.
Jeg vil foreslå Helsesykepleier på skolen eller Helsestasjon for ungdom der du bor. Du kan spørre helsesykepleier om dere kan få til en samtale nå denne uka eller neste. Prøv å skriv ned hva du strever med, eller vi henne dette. Da er det lettere å komme igang med oppfølging fra noen som du kan stole på og som kan vite hvordan man får hjelp til utredning, dersom du har utfordringer som likner på ADHD/DYSLEKSI.
Ikke tenke så mye på hva den andre jenta får av hjelp, eller hva som er hennes behov. Nå er det du som trenger noen som kan ta deg på alvor. Da må også du ha fokus på hva som er dine sterke sider, og hva som er vanskelig. Vær helt ærlig og åpen om det. Helsesykepleier kan også være med i samtaler med dine foreldre. Her kan hun hjelpe deg å sette ord på hva som er vanskelig for deg. Nå er du ferdig med 8. klasse (?), og skal inn i et krevende år på ungdomsskolen. Da er det veldig viktig at du er igang med å få den hjelpen du trenger FØR neste skoleår starter. Dersom du skal utredes, er det vanlig å bli henvist til BUP eller PPT.
Her kan du lese mer om DYSLEKSI.
Du har nå tatt tak i din egen situasjon, fortsett med det, og lykke til :-)
Vennlig hilsen helsesykepleier
Jeg synes også du bør lese:
attach_file
Ro deg ned og skaff deg oversikt over situasjonen. Lær deg litt "psykologisk førstehjelp" og bruk hjelpehånden for å rydde i tankene.
Les mer
attach_file
Helsesykepleiere kan svare på spørsmål om kropp og helse, pubertet, sex- og samliv, problemer med venner eller familie, vanskelige tanker og følelser, bekymringer, livvstilsproblemer og annet.
Les mer
attach_file
Daniel sitter ved pulten sin i klasserommet, men han hører ikke etter. Lærerens stemme føles som en grøt av lyd. Han snur seg og roper ut i rommet. Han kjeder seg. Læreren ber ham være stille. Daniel tar opp blyanten og slår den taktfast i pulten. Det bråker. Læreren blir sur. Klassekameratene ler. Daniel er ingen bølle. Han gjør så godt han kan.
Les mer