Hopp til hovedinnholdet

Jeg begynner å bli sykt sliten å lei av skole og alt annet forsovitt

Jente 15 år
 

Spørsmål

Hei, jeg vet ikke om det er riktig sted å stille spørsmålet mitt, men det kan være du kan hjelpe. jeg begynner å bli sykt sliten å lei av skole og alt annet forsovitt. Har hatt en travel høst med mye i tilleg til skolen (organisering av oprasjon dagsverk, forsertløp i matte,og kor), men nå er det roligere. Jeg regnet som en a de elevene som er skoleflinke og jeg er også en av de elvene som er mest engasjert i alt og ingenting. grunnet ar jeg har dervet med od har jeg vært en del borte fra timer, noe læreren min ikke er helt fornøyd med. I tillegg har skole arbeidet det med å hope seg opp og når jeg får formye å gjøre, gjør jeg ingen ting. lekser har jeg bare kuttet ut, vel jeg leser i gjennom, og uansett nr jeg kommer på skolen er eg ofte den eneste som kan svare så hvorfor gidde? jeg er ikke noe glad i tidsfrister, og levere ofte dagen etter at jeg burde. jeg prøver å forklare at jeg er sliten og lei og rett og slett bare trenger en pause (noe juleferien ikke er etter som at foreldrene mine skilt og jeg flytter frem og tilbake) mamma sier at jeg må kutte ut noe av det jeg gjør utenom skole (selv om det er det som driver meg frem over) pappa sier bare at han heier på meg og læreren min viser ingen tegn til forstålse eller trøst. hva er det meningen at jeg skal gjøre? + jeg har en tendens til å bryte sammen og ende opp med å gråte og ha en hel forferdelig følelse etter at jeg fremfører (muntlig tentamner o.l.), selv om jeg uten problemer kan lede en dobbel klasse i et spill. noen gode tips?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

For meg høres det ut som du har hatt det ganske travelt.  Det kan gå helt greit å ha det travelt og gjøre mye, men hvis det blir sånn at man kommer litt "bakpå", ikke får gjort det man skal, får dårlig samvittighet og blir litt stressa, kan det bli litt mer problematisk.  Det har kanskje blitt litt sånn nå? 

Noen råd til deg:


Lær deg å si nei! Selv om du synes alle aktivitetene er morsomme, er det viktig at du lærer deg å sette grenser for din egen tid.  Si ifra om at du er opptatt med lekser, hvis du vet at det er det du bør gjøre.  Si ifra om at du bare kan være på ett sted om gangen, hvis noen (du eller andre) blir irritert om du ikke er tilstede. Resultatet av prøver kan få konsekvenser for deg senere, så tør å prioritere å gjøre lekser.  For meg høres det ut som du trives med å få til ting på skolen.  Ikke velg det bort, men rydd plass til andre ting også.

Lag rutiner: Lag lister og oversikt over når du skal gjøre hva. Skaff deg en kalender der du skriver inn hvilke lekser du skal gjøre de forskjellige dagene og hvilke andre aktiviteter du har. Samtidig kan du føre inn de ulike fritidsaktivitetene du har de neste ukene, tid med venner og tid med familie. Dette gjør at du hver uke og hver dag er forberedt på hva du skal gjøre. På den måten kan du fordele lekser og skolearbeid best mulig på forhånd. Med en god plan, er det lettere å få med seg mer.

Meld i fra i god tid når du ikke kan være med: Med en god plan for dagene dine, ser du tidlig når noe kolliderer. På den måten vil du også se hvilke aktiviteter du må prioritere bort, og kan si i fra til treneren/lederen/arrangøren i god tid om at du ikke får vært med. Sier du fra i god tid om at du ikke kan være med, er det lettere å finne løsninger som ikke går ut over andre.

 

Slå av facebook og andre digitale "verdener" som trekker til seg din oppmerksomhet når du skal ha gjort andre ting. Det er tidstyver og konsentrasjonstyver. 

 

Det er lov å være sliten. Og er du sliten, ufokusert eller lei, bør du lytte til kroppen. Både skolearbeid, jobb og fritidsaktiviteter er viktig. Imidlertid er det også utrolig viktig at du får nok søvn, spiser sunt og regelmessig, og holder deg i aktivitet. Dette gir overskudd og bedre evne til å fokusere på alt du skal gjøre. Sett også av tid til å gjøre "ingenting". Gå en tur, vær med venner, se en film eller les en bok.

Ingen rekker alt! Hvis du presser inn mye over tid, så kan det kjennes som du har mye overskudd og rekker mye en god stund, men så kan det plutselig bli slutt på kreftene og overskuddet. Signaler på at det har blitt for mye kan være at du blir oftere syk, at du får søvnproblemer, at du føler deg kvalm, har vondt i hodet, er svimmel, føler deg stresset og urolig, får dårligere konsentrasjon og hukommelse, blir lettere irritert eller yter dårligere på skolen, på jobb og i idrett eller annet du driver med. Du kan også føle deg energiløs eller føle at du er lei deg og vil gråte. For noen ender det med sykemelding og et lengre fravær både fra skole, jobb og fritidsaktiviteter. Det er viktig å komme dette i forkjøpet slik at du har det bra og slik at det du driver med gir overskudd og ikke slitasje. Livet er nå og i livet må alle gjøre noen valg og prioriteringer. Når du går på skolen, og også ønsker å drive med en eller flere fritidsaktiviteter, så MÅ du kanskje velge å ikke jobbe, eller du MÅ kutte ned på fritidsaktivitetene. Hvis du har gode venner du ønsker å være litt sammen med på fritiden og kanskje også en kjæreste, så blir det for mye å rekke alt sammen.

Husk at søvn er kjempeviktig for både fysisk og psykisk helse og for å greie å prestere og orke alt du skal i hverdagen, så nok søvn er superviktig å prioritere. De fleste ungdommer trenger mellom 8 og 9 timers søvn.  Sammenhengende og uforstyrret!

 

Det kan være lurt å få litt hjelp til å rydde opp når det har blitt slik du beskriver.  Ta en prat med sosiallærer eller med helsesøster.  De kan gi deg litt hjelp.  Prøv også å forklare det mer tydelig for foreldrene dine hvordan du opplever det og hva som er viktig for deg nå. 

 

Lykke til med å "rydde opp" litt i hverdagen og få tilbake roen, konsentrasjonen og gleden.  Det er mulig. 

Noen flere råd finner du i artiklene under.

Vennlig hilsen helsesøster
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Erfaringer etter samlivsbrudd

Gutt tenker (colourbox.com)

Hvordan føles det når foreldre skilles? Blir du hørt? Er det bare dumt? Les tips, råd og erfaringer fra andre ungdom.

Les mer

Eksamensangst?

Mange blir stressa av eksamen

Mange mennesker er livredde for å gjøre det dårlig, og de er redde for dårlige resultater. Eksamen nærmer seg - er du stressa? Det finnes gode råd!

Les mer

Lær å takle vanskelige situasjoner og vonde følelser

Du kan lære deg metoder for å takle vanskelige situasjoner. Om du lærer deg å ta bedre styring over tankene dine, kan du få kontroll over hva du skal gjøre når følelsene er sterke eller vonde.

Les mer

Snakk med noen om foreldrenes samlivsbrudd

Tegning av ungdommer

Selv om skilsmisse er vanlig i dag, kan det likevel være vondt for den enkelte! Skulle DU ønske du hadde noen andre å snakke med som også har opplevd skilsmisse? På mange skoler i landet kan du det.

Les mer

Hvordan få tid til alt i hverdagen

Jente ser på jobb og fritid

Skole og deltidsjobb, trening og fritidsaktiviteter. Mye å gjøre? Her får du tips til hvordan prioritere skolearbeid, når timeplanen er full fra morgen til kveld.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Skolehverdag
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om skolehverdag