Hopp til hovedinnholdet

Sliter med at du er redd for å dø mens hun sover. Fører til søvnproblemer.

Jente 13 år
 

Spørsmål

Hei. Jeg får ikke sove om nettene, eller jeg får jo sove men jeg tørr ikke. Jeg er så redd for å våkne under bakken begravd. Jeg er redd for å sovne inn i døden så folke tror jeg er død men så er jeg egt ikke det å våkner igjen begravd. Og jeg greier ikke slutte å tenke på det. Og det plager søvnen min velldig. Hva skal jeg gjøre? Noe som får meg til å tenke anderledens?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Jeg tror du kan slite med noe som kalles dødsangst. Jeg skal derfor fortelle deg litt om denne typen angst og komme med noen råd til deg.

Å ha dødsangst eller angst for døden, er noe som svært mange mennesker har opplevd. Mange har slike redsler/angster i yngre alder. Andre igjen kan få det senere. Å ha angst for døden er også en av de formene for angst som er "normalt" på den måten at alle SKAL dø før eller siden, og dette er følgelig en angst som i så måte handler om noe reellt. I motsetning til andre angstlidelser som er basert på en irrasjonell angst for et objekt eller en situasjon ikke innebærer en reell fare for liv og helse. Så er det de som har en overdreven angst for døden og sykdommer, og som hemmes i sitt dagligliv av dette. Du tilhører kanskje denne gruppen. Denne typen angst med fører mye depressivt tankeinnhold da man tenker over en slutt som man faktisk ikke kan gjøre noe med for å stoppe. Det er derfor godt å lese at du går til samtaler med en helsesøster.

Døden er noe som alle må forholde seg til. På samme måte som fødselen. Alt som starter har en slutt, i hvertfall når det kommer til levende organismer. Det er på en måte det fine med livet, men også livets bakside. Jeg tror det ville blitt kjedelig og slitsomt å leve evig. Døden er noe som vi ikke kan forutse, samtidig som alle levende individer skal dø. Dødsangst er for så vidt på sin plass, men det nytter ikke å bruke sin egen tid og energi på å fokusere på noe som du ikke kan gjøre noe med. Ingen kan forhindre døden uansett, men det er usannsynlig at dette skal komme nå. Du kan leve et veldig sikkert liv og låse deg inni et hus hvor det ikke er noen farer, men det blir ikke et godt liv. Poenget er at det ikke er noen vits i å bekymre seg over ting eller situasjoner som du ikke kan gjøre noe med. Forsøk heller å være bekymret for ting du kan gjøre noe med. Ting som du kan påvirke. Det eneste som er sikkert i livet, hvis man ser kynisk på det, er at man blir født og så dør man på et eller annet tidspunkt. Bruker man tiden før man dør til å bekymre seg over døden, så får man ikke nytt livet mens man faktisk har det.

Når det gjelder at angsten din preger søvnen din, så er dette uheldig. Søvn er viktig for våre mentale helse. Det er derfor viktig at man kjenner til noen råd som kan sikre søvnen din. For å etablere en god søvnhygiene, er det f.eks. fornuftig at du ikke blir liggende for lenge våken i sengen. Når alt er prøvd, skal du gå ut av sengen og gjøre noe som gir deg en konstruktiv avveksling fra å bli liggende og streve for å få sove. Tenn bare et svakt lys. Sett deg i en behagelig stol, les et avsnitt i en bok du kjenner og liker. Eller gjør noe annet som kan virke beroligende på deg. Drikk litt varm melk. Og kryp til køys igjen.

Enkle avslappningsteknikker kan være til god hjelp. Her er et eksempel:
1. Sitt eller ligg rolig i en behagelig posisjon (ingen kryssede armer eller ben). 
2. Lukk øynene eller fest blikket på et punkt foran eller over deg. 
3. Pust dypt gjennom nesen. Tell til 7-8 i et rolig tempo og pust rolig ut gjennom munnen. Samtidig sier du "rolig" til deg selv eller et annet ord du velger. Gjenta 4 -5 ganger, pust så vanlig - og legg merke til hvor godt det er å slappe av på denne måten. 
4. For å øke avslapningen tenker du deg at du går ned en trapp på tyve trinn til en deilig sandstrand. Tenk på hva du ser og opplever for hvert trinn du går ned; det vakre synet, vinden, solskinnet, luktene, lydene... Gjenta ordene "rolig og avslappet" for hvert trinn. Når du er kommet ned, kan du fortsette til et sted du føler det er behagelig å være, gå ned til havet, til et fjellvann, til en skog eller til din barndoms favorittplass. Bli der en liten stund - og gå trappetrinnene gradvis opp igjen. 
(Kilde: www.helsenytt.no)

Du kan også få kjøpt cd'er med avslapingsinstruksjoner på for eksempel helsekostforetninger, bokhandler eller låne det ved ditt nærmeste bibliotek. For flere tips om hvordan du kan komme over søvnproblemet ditt, kan du lese boken til Atle Dyregrov: "Den lille søvnboken - Håndbok for folk som vil sove bedre", Fagbokforlaget 2001.

Jeg anbefaler deg også til å snakke med noen voksen om det du redd for og det du sliter med av søvnvansker. Snakk med dine foreldre og/eller med helsesøster på skolen der du går. Både dine foreldre og helsesøster vil ta deg på alvor, støtte deg og sørge for at du får den hjelpen du har behov for slik at du blir mindre redd og får bedre søvn igjen. Vis gjerne dine foreldre og/eller helsesøster på skolen din det du har skrevet her til oss i Ung.no.

 

Med vennlig hilsen psykologen

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Søvn er viktig!

Trøtt jente (colourbox.com)

Mye trøtt og sliten? Irritabel og ukonsentrert også kanskje? Du er ikke alene om det. Som regel skyldes det rett og slett for lite søvn. Husk å skru av alle skjermer en time før du legger deg.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Sosialhjelp
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om sosialhjelp