Hopp til hovedinnholdet

Eg trur eg har sosial angst, men er usikker.

Gutt 13 år
 

Spørsmål

Hei eg trur eg har sosial angst, men er usikker. Eg har tatt nokon «quizer» på Internett om dette og nesten alle har sakt at eg har angst. Men eg veit ikkje om eg kan stola på dei. Hjernen min tenker sån: «Du har ikkje angst, du øverdriver det.» men eg synest eg har det når eg ser tilbake på resten av livet mitt. Eg kjempe mot megsjølv og det gjer det verre. Eg er red for å sei det fordi eg tenker «tenk om eg ikkje har det då blir det so masse oppstyr.» eg har ikkje peiling på kva eg skal gjere.

Besvart 05.05.2019 09:51
 

Svar
Hei gutt 13 år. 

Det kan være vanskelig å vite sikkert hva det er en strever med. 

Du kan snakke med helsesøster/helsesykepleier om dette. Dere kan sammen finne ut hvilke tegn det er du har, og hva det er som gjør at du blir redd og engstelig. Hvis helsesykepleieren mener det er nødvendig, kan den hjelpe deg videre til annen hjelp. Helsesykepleieren har også kunnskap om dette og dere kan sammen finne ut hva du kan gjøre for å få det bedre. 

Når man blir redd slår hjertet hardt, man puster raskt, man kan føle seg ør i hodet, blodtrykket stiger og musklene strammes. Dette er en naturlig reaksjon når man blir redd. Det er bare at "alarmen går" i kroppen selv om man ikke trenger å være redd. 

Neste gang du har gym, kan du kjenne etter hvordan hjertet slår når du løper fort. Slik er det med hjertet når du blir redd. Det er ikke farlig. Det å vite det, kan gjøre det lettere for deg å takle det. 

Det å utsette seg for det en er redd for er en god trening. Det er kanskje det du mener når du skriver at du kjemper mot deg selv? Når det skjer, er det viktig å puste jevnt og sakte, ikke raskt. Mens du konsentrerer deg om pustingen kan du også senke skuldrene, og se om du klarer å slappe av i hendene og kjevene. 

Når du kjenner at du blir redd kan du se etter en firkant, for eksempel telefonen din. Legg telefonen foran deg og se på den. Så puster du ut i tre sekunder mens du ser på den ene siden. Så puster du inn i tre sekunder mens du ser på side nummer to. Deretter puster du ut mens du ser på side nummer tre i tre sekunder. Så puster du inn mens du ser på side nummer fire. Og sånn fortsetter du til pusten er rolig. 

Du kan også be de hjemme kjøpe sitroner. Skjær opp en sitron i båter og ha med i en liten plastpose eller en liten boks med lokk. Når du kjenner at du blir redd, kan du ta fram en sitronbåt og bite i sitron-kjøttet. Da får smaksløkene i munnen nesten sjokk, og det vil dempe redselen. 

Du strever med redsel i sosiale sammenhenger. Dette sammen med vanlige pubertets svingninger i humøret kan gjøre det ekstra vanskelig. Man har en tendens til å tenke at alle ser på en. Men det er sånn at de fleste egentlig har nok med seg selv. Kan du klare å tenke på dette når du blir redd? 

Snakk med helsesykepleier og de hjemme om dette! 

Jeg håper dette er til hjelp for deg og jeg ønsker deg alt godt!

Hilsen helsesykepleier, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Dette kan du snakke med en helsesykepleier om

Helsesykepleier

Helsesykepleiere kan svare på spørsmål om kropp og helse, pubertet, sex- og samliv, problemer med venner eller familie, vanskelige tanker og følelser, bekymringer, livvstilsproblemer og annet.

Les mer

Innadvendt, utadvendt eller midt i mellom?

Usikker jente står aleine (colourbox.com)

Trives du best i små grupper, eller får du mest energi av store forsamlinger? Liker du best å planlegge nøye, eller er du impulsiv og tar ting på sparket? Personlighetstypen din kan gi deg svaret.

Les mer

Sjenert eller sosial angst?

Usikker? (colourbox.com)

Du har sikkert følt deg sjenert noen ganger? De fleste vil kjenne på dette i noen situasjoner i livet, og noen vil merker det mer enn andre. Noen kan oppleve at de er mer sjenert i perioder av livet, for eksempel i ungdomsalderen.

Les mer

Hvorfor hjelper det å snakke med noen?

Trist gutt (colourbox.com)

Hvis du har det vanskelig får du gjerne råd om å snakke med noen. Kanskje orker du ikke tanken på å skulle snakke om det vonde eller vanskelige og tenker kanskje at det ikke hjelper uansett? Her kan du lese om hvorfor det kan være til hjelp å snakke med noen og få råd om hvordan du kan komme igang.

Les mer

Snakk med foreldrene dine om vanskelige ting!

Jente prater med faren sin (colourbox.com)

Er det vanskelig å snakke med foreldrene dine om personlige ting? Åpenhet og tillit vil alltid lønne seg i det lange løp, og husk at foreldre ikke alltid er like håpløse som du tror, og ofte kan hjelpe deg om du trenger det.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Sosialhjelp
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om sosialhjelp