Hopp til hovedinnholdet

Hvordan få tynnere lår?

Jente 13 år
 

Spørsmål

hei jeg er jente på 13 år og har tykke lår hvordan kan jeg få tynne lår for jeg trener var dag hjelp meg

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmålet ditt!

Det viktigste du kan gjøre er å være regelmessig fysisk aktiv, trene og kjenne at pulsen øker og at du blir andpusten og varm av det:) Det kan hende du har litt store muskler i lårene i forhold til resten av kroppen? Det kan også være at du har lettere for å lagre fett på lårene enn andre steder på kroppen. Hvor på kroppen fettet først lagres varierer mye fra person til person, og noen har mer fett på magen, mens andre har mer fett på lår eller rumpe. Dette skyldes vårt genetiske potensiale til å lagre fett. Det man uansett kan gjøre for en best mulig utvikling er å være i variert fysisk aktivitet jevnlig. Du burde velge aktiviteter du liker bedre enn andre, og husk at variasjon er bra. Aktiviteter som å gå på ski, jogge, sykle, svømme, danse, friidrett, turn, styrketrening, yoga, ulike ballspill eller gå turer i naturen er noen eksempler på gode aktiviteter for å opparbeide en gunstig kroppssammensetning.

Hvis du f.eks. liker å gå på ski, kan du gjerne gå lange skiturer på 30 minutter eller mer. Prøv å være i aktivitet hver dag.

Du kan lese mer om trening i artiklene vist til under svaret. 

Husk at det er vanskelig å påvirke fettforbrenning lokalt. Det vil si at det er vanskelig å redusere fettmengden kun på lårene. Ved å øke energiforbruket generelt, gjennom fysisk aktivitet, vil du øke fettforbrenningen og dermed få mindre fett på kroppen. Fortsett å trene og ha det gøy med det, så vil du oppnå en god helhetlig utvikling. Du er 13 år, og det er helt normalt at man føler at enkelte kroppsdeler er enten for tynne eller tykke osv. Du er i vekst, og vil fortsette å oppleve store forandringer. Ikke heng deg opp i at f.eks. lårene nå er litt kraftige, fordi når du vokser videre vil trolig også lårenes fasong forandres ytterligere.

Samtidig som du øker treningsmengde burde du sørge for å få i deg nok mat, siden du forbruker så mye mer energi når du trener mer. Spis variert og sunt, og omtrent hver 3-4 time.

Lykke til videre

Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Hva er utholdenhet og hva er kondisjon?

utholdehnhetstrening (colourbox.com)

Vi bruker ofte ordene utholdenhet og kondisjon om hverandre. Begge deler handler om evnen til å holde på med en aktivitet over tid. Og det kan trenes opp!

Les mer

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer

Spensttrening

spensttrening (colourbox.com)

Spenst er en persons evne til å hoppe høyt eller langt, med eller uten tilløp. Noen eksempler på idretter som krever god spenst er skihopp, friidrett (spesielt tresteg, lengde- og høydehopp), volleyball, basket og turn.

Les mer

Hurtighetstrening

sprint (colourbox.com)

Hurtighet er en persons evne til å forflytte seg raskest mulig over en kort distanse. Les hvordan du kan trene hurtighet.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett