Hopp til hovedinnholdet

Jeg ønsker å slanke meg, men er usikker på hvordan jeg skal gjøre det. Er diabetiker og derfor redd for hvordan slanking kan påvirke blodsukkeret.

Jente 13 år
 

Spørsmål
Jeg er en jente på 13 år. Jeg er 1.50 m høy og veier omtrent 50. Jeg har helt feile former og føler meg feit siden magen blubber ut :/ jeg vil slanke meg men vet ikke hvordan og jeg er redd for hvordan det kan påvirke blodsukkeret også, siden jeg er diabetiker. Jeg vil helst gå litt fort ned men jeg vet ikke hvordan. Og å gå ut å løpe vil jeg ikke når det regner så mye som det gjør. Jeg aner bare ikke hva jeg skal gjøre, og jeg vil egentlig ikke tenke på sånt men jeg kan ikke la være, så jeg håper på noen sunne tips.
Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei jente 13 år!

Det er helt normalt at formene ikke er helt som man ønsker seg i den alderen du er i. Du vil i tiden fremover fortsette og utvikle deg kroppslig og det er derfor viktig å være klar over at mye kan forandre seg grunnet naturlig utvikling i puberteten!

Det er allikevel ingenting som sier i mot å leve en sunn livsstil med variert og sunt kosthold og regelmessig fysisk aktivitet. Kosthold og fysisk aktivitet er helt grunnleggende for god helse og positiv kroppslig utvikling.

Vi anbefaler deg å snakke med legen din om hvordan en økning i fysisk aktivitet vil påvirke din tilstand som diabetiker. Siden du har diabetes antar vi at du i utgangspunktet er relativt bevisst på hva du spiser.

Som diabetiker gjelder de samme rådene som for den generelle befolkningen. Kosthold bør være variert. Det vil si at det bør inneholde litt av alt, men man bør velge mest:
* Grove kornprodukter (grovt brød, knekkebrød og frokostblandinger uten for mye sukker). Bør ha mer enn 6 gram kostfiber per 100 gram vare (les bak på brødposen eller se på sirkelen som viser grovheten på brødet, da skal 3 eller 4 firkanter være skraverte)
* Magre meieriprodukter (for eksempel (ekstra) lett melk, smøreoster, cottage cheese, magre yoghurter med minst mulig sukker)
* Magre kjøttprodukter (for eksempel kokt/røkt skinke, hamburgerrygg, kalkunpålegg, kylling som pålegg og middag, roastbeef, renskåret kjøtt)
* Fisk og fiskeprodukter som middag eller pålegg (markell i tomat, crabsticks, tunfisk, fiskepudding, røkelaks, peppermakrell etc)
* 2 frukt og 3 grønnsaker hver dag. Grønnsaker kan brukes både til middag og rå som mellommåltid.
* Vegetabilske produkter som olje og myk margarin i stedet for hardt smør.

Godteri og snacks bør man begrense til en dag i uken.

I tillegg er det viktig å ha et regelmessig måltidsmønster med 3-4 hovedmåltider (frokost, lunsj, middag og evt kveldsmat) og 1-2 mellommåltider. Mellommåltidene skal være mindre enn hovedmåltidene og kan ofte være en rå gulrot, kålrot, en yoghurt med litt grov müsli eller et grovt knekkebrød med pålegg. Husk på å spise deg passe mett til hovedmåltidene, ikke for lite og ikke for mye.

Disse rådene kan kanskje hjelpe deg noe i riktig retning, men jeg vil uansett anbefale deg å ta kontakt med legen din, kanskje han har mulighet til å henvise deg til ernæringsfysiolog eller diabetessykepleier. Det er viktig at du snakker med helsepersonell slik at du kan få en mest mulig individuell hjelp. De kan også fortelle deg hvordan du skal takle dette i forhold til diabetesen din.

Trolig har regelmessig fysisk aktivitet positiv innvirkning på deg, selv med diabetes. Prøv derfor å være jevnlig fysisk aktiv. Gå eller sykle hvis du skal et sted, gå trapper fremfor heis/rulletrapp og hjelp til med fysisk krevende husarbeid og hagearbeid hjemme. All slik hverdagsaktivitet har positive effekter for fettforbrenningen, og vil bidra til at mer fett forbrukes til å gi deg energi fremfor å forbli lagret på kroppen. Gå gjerne en tur hver dag, sammen med noen hvis du vil:)

Siden jeg ikke har fullstendig oversikt over din situasjon som diabetiker vil jeg ikke komme med noen treningsforslag utover det å leve en aktiv hverdag, med jevnlige innslag av fysisk aktivitet. Snakk med legen din om dette så fort som mulig, og spør oss gjerne igjen hvis legen sier du kan begynne å trene mer. Trening gir nemlig god økning i fettforbrenning, og er sammen med et sunt kosthold, viktigste faktor for vektreduksjon. Trening kan dessuten hjelpe til å bedre blodsukkeret ditt.

Du kan lese mer om trening ved å klikke her: Utholdenhetstrening, styrketrening.

Lykke til!
Vennlig hilsen ernæringsfysiologen og treningskonsulenten, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett


Quiz: Hva vet du om kropp og helse?

Når er det vanligst å få diabetes 1?