Hopp til hovedinnholdet

Jeg er mer sulten etter endring av trening. Bør jeg spise mer?

Jente 17 år
 

Spørsmål

Hei! For tiden har jeg holdt en del på med intervaller og styrkeøvelser med kroppsvekta, har trent mest med vekter før og ønsket å prøve noe nytt for å gå ned i fettprosent. Greia er at jeg merker at jeg er mer sultn en før, så burde jeg holde tilbake på matinntaket eller spise mer?

Besvart 07.12.2018 14:35
 

Svar
Hei Jente, 17 år!

Takk for spørsmålet ditt til ung.no! Det er naturlig at man blir mer sulten når man trener mye, og kroppen trenger også mer energi enn en som ikke trener.

For at kroppen din skal fungere optimalt, må du spise og drikke smart.

Da er det nødvendig med nok og riktig mat, fordi kroppen brytes ned når vi trener. For å bli sterkere/bedre form trenger den påfyll av energi og hvile mellom treningene.

Mange mindre måltider er bedre enn noen få store fordi det gir en jevn tilførsel av energi gjennom hele dagen. Dette er viktig for både konsentrasjon og yteevne. Det bør ikke gå lenger tid enn 3-4 timer mellom hvert måltid. Drikk vann innimellom også.

Hvis du spiser for lite så risikerer du at forbrenninga di blir lav, og da oppnår du i alle fall ingen resultater. Så lenge man spiser sunt, kan man faktisk spise ganske mye mat og fortsatt gå ned i fettprosent. Det viktigste er å trene tung styrketrening, spise nok sunn mat og unngå søtsaker o.l. så godt som mulig (én dag med utskeielser i uka er helt greit).

sunn idrett sin hjemmeside kan du lese om mange gode tips til ernæring i forhold til trening.

Hilsen fysioterapeuten og klinisk ernæringsfysiolog, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Det du trenger å vite om styrketrening

trener styrke (www.colourbox.com)

Styrketrening for større muskler, for å gå ned i vekt, for å bedre helsa eller for å bli sterkere? Her får du tipsene!

Les mer

Dette bør du spise før og etter trening

Lønner det seg å spise før du trener, og hva skal du i så fall spise? Og hvor viktig er det egentlig med drikke under treningen? Få gode tips til hva du bør spise og drikke før, under og etter trening her!

Les mer

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

Positivt selvbilde og kroppsbilde er #goals

Bildet er lånt fra www.colorbox.com

Om målet ditt er et positivt syn på deg selv og din kropp, kan Instagram og Snapchat være forstyrrende.

Les mer

Vær stolt av den kroppen du har!

Smiler

Tenårene er en tid der kroppen forandrer seg mye. I løpet av noen få år skal kroppen utvikles fra et barn til en voksen, og i denne perioden er det normalt å føle på usikkerhet og å sammenligne seg med andre.

Les mer

Når kommer resultatene av treningen?

Jente tøyer ut etter trening (colourbox.com)

Mange lurer på hvor raskt man kan se resultater og oppleve effekt av trening. Det er ikke noe fasitsvar på dette og det avhenger blant annet av gener, hva man trener og kosthold.

Les mer


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett