Hopp til hovedinnholdet

Sliter med beinhinnebetennelse. Hva skal jeg gjøre?

Jente 15 år
 

Spørsmål

Hei! For ca. 9 måneder siden, sprang vi ei 9 km lang løype på skolen. Halvparten i bratte oppoverbakker og halvparten ned. Omtrent hele løypa var på asfalt, og jeg kjente sterke smerter i leggene. Jeg hadde kjent det tidligere også, men ikke så kraftig. Med tre treninger i uka ble det tilslutt skikkelig ille, og jeg kom frem til at det mest sannsynlig var beinhinnebetennelse. I jula var det så ille at jeg måtte krype rundt om i huset fordi jeg ikke klarte å stå på bena, men så tok jeg noen uker helt treningsfri, og da var det så og si borte, frem til jeg begynte å trene igjen. Vi har nå vært til legen, men han sier at det er bare ro og hvile som hjelper og at det ikke er noe vits i å bruke medisiner eller andre ting som menes å hjelpe. Men hvor lenge må jeg ta det med ro? Nå trener jeg bare akkurat slik at jeg ikke får problemer med bena og det har jeg gjort siden jul, men likevell vil det ikke bort. Jeg har planer om å gå idrettslinje om ett år, men anbefalinger fra mange sier at det bør jeg ikke satse på nå som jeg har beinhinnebetennelse. Vil det i det heletatt gå over, eller vil det være der hele tiden? har du noen tips om hva jeg kan gjøre? Har også hørt om at om jeg trener for mye og ikke tar hensyn til smertene kan det føre til tretthetsbrudd, noe jeg slettes ikke vil. Jeg vil drive med idrett og ikke minst satse, men dette hindrer meg!

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmål!

 

Beinhinnebetennelse er en tilstand som ofte vedvarer over lang tid, og mange ganger blir tilstanden nærmest kronisk. Smertene kan komme og gå, og bli sterkere i perioder med mye trening. Mange klarer etterhvert å finne et treningsnivå som fungerer, men kan kjenne at betennelsen fortsatt er der hvis de masserer leggene. På den måten blir ikke tilstanden like plagsom lengre, selv om den ikke helt har forsvunnet.

 

Noen tips kan være å sørge for god blodgjennomstrømning. Sov gjerne med store ullsokker, for å sørge for at du er god og varm på føttene, og masser forsiktig leggene. Kjøp gode sko, både joggesko og hverdagssko, som har skikkelig demping. Kanskje du har noe gal fotstilling når du løper, og kan få innleggssåler? Du kan oppsøke en ortoped for å få en skikkelig undersøkelse av føttene og beina dine, og ofte kan det føre til at du får såler og blir kvitt problemet for godt!

 

Hvis du finner alternative treningsmetoder vil det være bra. Sykling og svømming er to treningsaktiviteter som ikke belaster leggene, men som gir god utholdenhetstrening. 

 

Altså...det kan være lurt å oppsøke ortoped, eller en annen beinspesialist som kan undersøke beinstilling når du går og løper. Kanskje du setter ned foten i litt gal stilling, og at det dermed irriterer. Sørg for god blodgjennomstrømning og vær varm på bein og føtter. Bruk alternative treningsformer hvis det er mulig!

 

Lykke til videre, og god bedring!

Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett